پس از سال ها، مجدداً واردات آغاز شده، البته به صورت محدود و بیش تر با سر و صدا تا عمل، و شاهد مدل های گوناگون اما عمدتاً پایه هستیم. در این بین، برند نیسان اگرچه چند مدعی دارد، اما ما برای این مقایسه نسخه دو دیفرانسیل نامی خودرو را انتخاب کرده ایم. در طرف مقابل هم به سراغ دو دیفرانسیل چینی تیگو ۸ پرو مکس آمده ایم. این جدال را به واقع باید نبرد اصالت برند و امکانات ایمنی و رفاهی دانست.

طراحی ظاهری ایکس تریل و تیگو ۸ پرو مکس

اگرچه طراحی ظاهری امری سلیقه‌ای‌ست اما در نگاه اول باید گفت هر دو خودرو طراحی زیبا، ساده و به نسبت ماندگاری را ارائه می کنند. از نظر طراحی، در قسمت جلو همانند سایر محصولات نیسان شاهد جلوپنجره Vشکل و چراغ های کشیده دوگانه هستیم. سقف و بدنه خودرو در مدل های وارداتی یک رنگ هستند و خبری حتا از سانروف هم در این مدل ها نیست. در قسمت عقب نیز طراحی ساده و در عین حال جذابی را شاهد هستیم، که اکنون پخته تر از گذشته به نظر می رسد. در کل باید به نیسان ایکس تریل وارداتی در همه زوایا نمره قبولی داد و تنها بخشی که قدری توی ذوق می زند، سقف تمام فلز آن است که شاید مشتریان را نیز از خود براند.

   

سبک طراحی تیگو ۸ پرو مکس همان چیزی است که پیش از این در تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو هم دیده ایم، با این تفاوت که در برخی جزییات به واسطه دو دیفرانسیل شدن خودرو و تا حدی افزوده شدن قابلیت های بیراهه نوردی به آن، تغییراتی رخ داده است. در فونیکس تیگو ۸ پرو مکس حاشیه دور جلوپنجره بزرگ تر شده و شکل آن برجسته تر است. همین باعث می شود قالب سپر هم تغییر کرده باشد. در نمای عقب باز هم تغییراتی داریم.

گرافیک چراغ های عقب تغییر کرده و نسبت به نسخه پرو متفاوت است. همچنین طراحی دیفیوزر تغییر داشته است و حالا چهار خروجی اگزوز را به جای دو خروجی در این کراس اوور می بینیم.

مقایسه مشخصات فنی نیسان ایکس تریل و تیگو ۸ پرو مکس

کار را با نیسان ایکس تریل آغاز می کنیم. نیسان ایکس تریل های وارداتی به دلیل محدودیت های ارزی واردات، در نسخه پایه و بدون آپشن خاصی هستند و تنها مزیت آن ها دو دیفرانسیل بودن‌شان در نسخه نامی خودرو است، چراکه نمونه های معین خودرو اروند، تک دیفرانسیل هستند. این کراس اوور ژاپنی مجهز به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که می تواند ۱۸۱ اسب بخار توان و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور را به نسل سوم گیربکس های CVT نیسان تحویل دهد.

اما برویم سراغ کراس اوور چینی تیگو ۸ پرو مکس؛ در این کراس اوور، پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت را داریم که توان تولید ۲۵۴ اسب بخار قدرت و حدود ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و جایگزین نمونه ۱.۶ لیتری توربوشارژ نسخه پرو شده است. قدرت تولیدی پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به تمام چرخ ها منتقل می شود و این یعنی با کراس اووری طرف هستیم که تمام چرخ محرک یا AWD است.

تا این جای کار برتری از نظر اعداد و ارقام و نوع گیربکس، با تیگو ۸ است، اما اگر بحث دوام و کیفیت قطعات فنی باشد قطعا نیسان دست برتر را دارد، به‌ویژه این که پیشرانه های تنفس طبیعی به صورت کلی با کیفیت افتضاح بنزین های ما سازگارتر و بی دردسرتر هستند.

امکانات ایمنی و رفاهی نیسان ایکس تریل و فونیکس؛ باخت نماینده ژاپن

گفتنی است، شرکت نامی خودرو ادعا می کند در آینده نسخه های آپشنال این خودرو را عرضه می کند، که البته به دلیل همان محدودیت های ارزی و بالا رفتن قیمت ایکس تریل در نسخه های آپشنال، این ادعا خود جای سؤال و ابهام دارد. نسخه وارداتی ایکس تریل ۲۰۲۳ مجهز به آپشن هایی مانند ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور، اتولایت، شیفتر پشت فرمان و استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری و کشش، کلاستر نیمه دیجیتال، کلید های کنترلی روی فرمان و… است.

از امکانات ایمنی و رفاهی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس می توان به مواردی نظیر چراغ های تمام ال ای دی با فناوری AFS، ورود بدون کلید، درِ صندوق برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور عقب، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر وایرلس، تنظیم برقی صندلی شاگرد از عقب، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل تطبیق پذیر، رانندگی نیمه خودران، رادار خطی و نقطه کور، نوربالای خودکار، سردکن و گرم‌کن صندلی های جلو، سیستم صوتی سونی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی و… اشاره کرد، اما در نسخه IE شاهد افزوده شدن امکانات جدیدی به خودرو هستیم که باز هم سطح این کراس اوور دو دیفرانسیل را ارتقا می بخشند.

در فونیکس تیگو ۸ پرو مکس IE علاوه بر موارد فوق، گرم‌کن صندلی های عقب، گرم‌کن فرمان و دوربین ثبت وقایع هم اضافه شده است و به این ترتیب، تیگو ۸ پرو مکس IE را می توان از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در قیاس با رقبای هم‌وطن خود و حتا در قیاس با ژاپنی تازه وارد (نیسان ایکس تریل) در بازار داخلی ایران بی رقیب دانست.