هیوندای توسان ؛ خودرویی محبوب با نسل‌های متعدد در بازار ایران

هیوندای یکی از محبوب‌ترین برندهای خودروسازی در سراسر جهان است. این برند به دلیل تولید خودروهایی با ویژگی‌های پیشرفته فناورانه شهرت دارد. علاوه بر این، تعادل قیمت و ویژگی نیز یک عامل مهم است که به محبوبیت آن کمک می‌کند.

اگر چه این برند از دهه ۱۹۶۰ خودرو تولید می‌کند، اما تولید خودروهای شاسی بلند را در دهه ۲۰۰۰ شروع کرد. با این حال، خودروی شاسی بلند هیوندای، به ویژه مدل توسان، عملکرد بسیار خوبی داشته است. نخستین مدل توسان تقریباً دو دهه پیش عرضه شد و از آن زمان به بعد، در رده خودروهای شاسی بلند، عملکرد استثنایی داشته است.

هیوندای توسان نسل اول (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹)

نخستین مدل هیوندای توسان در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. این خودرو بر روی پلتفرم النترا با اصلاحات زیاد، تولید شده بود. نسل اول توسان در سه نسخه مختلف، یعنی GL ،GLS و GLX، در دسترس بود. این خودروی شاسی بلند سایز متوسط، با طراحی به‌روز در زمان خود و خطوطی بر روی بدنه که از جلو تا عقب کشیده شده بود، طرف‌داران بسیاری داشت. درباره کابین خودرو، هیوندای در بخش داشبورد زبان طراحی ساده ای را ارائه کرده بود، همچنین صندلی‌های راحت با پوشش چرم یا پارچه به صورت اختیاری در دسترس بود. این نسل از هیوندای توسان با موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری، سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته مجهز شده بود.

هیوندای توسان نسل دوم (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳)

نسل دوم توسان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این نسل کاملاً متفاوت از مدل قبلی توسان بود. نسل دوم با طراحی نمای بیرونی و داخلی بازطراحی شده، تغییرات اساسی بر روی آن اعمال شده بود. چراغ های جلوی قبلی با چراغ های جلو با طول بیش‌تر و نوک تیز جایگزین شدند. سبک و زبان طراحی در این نسل نسبت به نسل قبلی از شکل خشن تر و تیزتر برخودار بود. در نمای عقب خودرو، درِ عقب به سبک هاچ بک طراحی شده بود تا با ظاهر جدید توسان همخوانی داشته باشد. علاوه بر این، در تمام نسخه های این نسل، چرخ‌ها با رینگ آلومینیومی ارائه می‌شد. کابین خودرو  نیز با طراحی جدید، صفحه‌نمایش، کنسول مرکزی و صندلی‌های راحت به‌روز شده بود. در زیر کاپوت این نسل، موتورهای ۲.۰ و ۲.۴ لیتری با سیستم چهار چرخ محرک در دسترس بودند. این سیستم چرخ‌ها با یک گیربکس دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می شد.

هیوندای توسان نسل دوم فیس لیفت (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵)

در سال ۲۰۱۳، نسخه بازطراحی شده از نسل دوم توسان معرفی شد. نمای جلو با چراغ‌های مه شکن جدید، مجدداً طراحی شده بود. به همراه این تغییرات، چراغ های پروژکتور جلو و چراغ‌های دی لایت LED و چراغ‌های عقب با نئون نیز نصب شدند. علاوه بر این، یک سقف شیشه‌ای پانوراما با روف ریل نیز به صورت اختیاری در دسترس بود.

طول پایه چرخ‌ها در این فیس لیفت افزایش یافته و باعث شد فضای کابین برای مسافران بیش تر شود. در این کابین بزرگ، صندلی‌های قابل خم شدن وجود داشت، همچنین برای راننده، یک کامپیوتر سفری کوچک در بخش کلاستر اضافه شده بود که اطلاعات دقیق خودرو را ارائه می داد.

با این حال، تغییرات مهمی در بخش پیشرانه رخ نداده بود. موتورهای ۴ سیلندر ۲.۰ و ۲.۴ لیتری و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ثابت بودند. با این حال، یک سیستم (۲WD) یا (AWD) نیز در دسترس بود.

هیوندای توسان نسل سوم (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸)

نسل سوم هیوندای توسان در نمایشگاه خودروی بین‌المللی نیویورک در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این نسل کاملاً متفاوت از مدل‌های قدیمی هیوندای توسان بود. نمای جلو شامل یک گریل بزرگ به همراه لوگوی هیوندای بود، که در قسمت سپر خودرو دو مه شکن بزرگ و زیر آن چراغ های دی لایت LED طراحی شده بود. همچنین خودرو در این نسل از نظر عرضی افزایش اندازه داشته است، که باعث افزایش راحتی و تجربه سواری بهتر می‌شود. برای اولین بار، چرخ‌ها با رینگ ۱۹ اینچی نیز به صورت اختیاری برای مشتریان ارائه شد.

کابین خودرو به همراه یک صفحه نمایش جدید و تریم داخلی و چرم جدید صندلی و برخی از آپشن های رفاهی تجهیز شده بود. همچنین، این خودرو دارای سیستم Blue Link است که ایمنی کلی خودرو را بهبود می‌بخشد. سیستم Blue Link با سیستم اندروید همراه است که رانندگان می‌توانند از طریق آن، درها را قفل یا باز کنند و موقعیت خودروی خود را پیدا و پیگیری کنند.

این خودرو دارای یک موتور ۲.۰ لیتری به همراه یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و یک سیستم چهار چرخ محرک (AWD) است. برای افزایش قابلیت‌های خارج از جاده خودرو، هیوندای یک سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سیستم کنترل ترمز سراشیبی در نسل سوم توسان نصب کرده است.

هیوندای توسان نسل سوم فیس لیفت (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰)

در نسخه بازطراحی شده از نسل سوم توسان، چراغ‌ها بازطراحی شدند و چراغ‌های دی لایت یک پله بالاتر آمدند، در حالی که، چراغ‌های ترمز باریک‌تر شده بودند. همچنین در قسمت جلو، گریل و ورودی های هوا نسبت به نسخه قبلی کمی بزرگ تر شدند. کابین خودرو به طور کامل دستخوش تغییرات شد، طراحی داشبورد و دریچه های هوا و محل نصب مانیتور کاملاً تغییر کرد. ترکیب موتورها همچنان همانند نسل سوم باقی مانده است. با این حال، سیستم‌های جلوگیری از تصادف و سیستم رانندگی بین خطوط برای افزایش ایمنی نیز درون خودرو جای داده شده‌اند.

هیوندای توسان نسل چهارم (۲۰۲۰)

نسل جدید هیوندای توسان با طراحی‌ای مانند یک سیاره نورد به سبک کوپه است و شباهت زیادی به نسل‌های قبلی خود ندارد. در بخش جلو یک گریل بزرگ، چراغ‌های طراحی سه بعدی و بامپرهای بازطراحی شده وجود دارد. فضای داخلی این خودرو دارای یک داشبورد ساده و مینیمال به همراه یک مانیتور بزرگ و سیستم تهویه کاملاً دیجیتال طراحی شده است. سه موتور در این نسل موجود است، یک موتور بنزینی ۲.۰ لیتر، یک موتور بنزینی ۱.۶ توربوشارژ با سیستم هوشمند Smart Stream و یک موتور هیبریدی ۱.۶ توربوشارژ با سیستم HEV.