انواع رادیاتور خودرو کدام است؟

هنگامی که پای رادیاتور خودرو به میان می‌آید، باید بدانید که پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که رادیاتور خودرو از مواد مختلفی ساخته شود. بر اساس جنس موادی که رادیاتور از آن ساخته شده است، این قطعه دارای چهار نوع مختلف است. هرکدام از انواع مختلف رادیاتور خودرو، نحوة کارکرد مختص به خود دارند و در شرایط متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در ادامه تک‌تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پلاستیک و آلومینیوم

از انواع مختلف رادیاتور می‌توان به رادیاتور‌هایی اشاره کرد که از پلاستیک و آلومینیوم ساخته شده‌اند. این نوع رادیاتور ارزان‌ترین قیمت را در مقایسه با سایرین دارد. هسته رادیاتورهای پلاستیکی و آلومینیومی از آلومینیوم و مخزن آن‌ها از پلاستیک ساخته شده است. کاربرد این نوع از انواع رادیاتور خودرو بسیار رایج است. رادیاتور پلاستیکی و آلومینیومی در اغلب خودروهای مدرن یافت می‌شوند و توسط خودروسازان به تولید انبوه می‌رسند.

مس و برنج

نوعی دیگر رادیاتور از مس و برنج ساخته می‌شود. تا سال 1980، استفاده از رادیاتورهای مسی و برنجی، یکی از استاندارد‌های الزامی در تولید خودروها بود. در این رادیاتور، مخازن از جنس برنج و هسته از جنس مس ساخته شده است. رادیاتورهای مسی و برنجی تا سال 1980 حجم بسیار زیادی را اشغال می‌کردند و وزن بالایی داشتند. اما با پیشرفت علم و فناوری در طول زمان، وزن این نوع از رادیاتور خودرو به نصف کاهش یافت.

مس بسیار گران بود، به‌مرورزمان اکسید می‌شد و هزینة تعمیر آن بالابود. رادیاتورهای مسی و برنجی کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند و قابل‌اعتماد هستند. اما با وجود این، گرانی و اکسید شدن منجر به سقوط آن­ها در یک دوره زمانی شد. تمام این عوامل موجب شد تا این رادیاتورها با رادیاتورهای پلاستیکی و آلومینیومی جایگزین شوند.

 انواع رادیاتور بر اساس جنس

پلاستیک

در پی یافتن جایگزینی برای رادیاتورهای بزرگ و گران‌قیمت مسی و برنجی، رادیاتورهای پلاستیکی تولید شدند تا کار آن‌ها را بر عهده بگیرند. در این نوع از انواع رادیاتور خودرو، هسته از آلیاژ ساخته می‌شود. اما برای کاهش وزن، مخازن انتهایی را از پلاستیک می‌سازند.

رادیاتورهای پلاستیکی به‌اندازه رادیاتورهای مسی و برنجی عملکرد خوبی ندارند. بااین‌وجود، کاهش وزن و هزینه سبب شده است تا عنوان یکی از رایج‌ترین انواع رادیاتور را که توسط سازندگان استفاده می‌شود، به خود اختصاص دهند. علاوه بر این، عیب دیگری که در استفاده از قطعات پلاستیکی وجود دارد این است که آن­ها به‌ندرت تعمیر می‌شوند. در اغلب اوقات در صورت بروز هر نقصی در آن، رادیاتور باید به طور کامل تعویض شود. از این نقطه‌نظر رادیاتورهای آلومینیومی بر رادیاتورهای پلاستیکی برتری دارند.

آلومینیوم

یکی دیگر از انواع رادیاتور خودرو رادیاتور آلومینیومی است. این نوع رادیاتور برای خودروهایی با عملکرد بالا ساخته شده است. هم هسته و هم مخزن رادیاتور آلومینیومی از آلومینیوم ساخته شده است. برخلاف رادیاتورهای پلاستیکی، اگر یکی از قطعات رادیاتور آلومینیومی بشکند، نیازی به خرید یک رادیاتور جدید نیست، بلکه می‌توان فقط آن قطعه را به‌راحتی تعویض کرد.

عملکرد خنک‌کنندگی رادیاتورهای آلومینیومی بسیار بهتر از نمونه‌های پلاستیکی یا مسی و برنجی است. آلومینیوم رسانای بسیار خوبی است؛ بنابراین گرما را خیلی سریع‌تر جذب می‌کند.

انواع دیگر با تقسیم‌بندی دیگر

تابه‌حال، رادیاتورها را بر اساس جنس آن‌ها تقسیم‌بندی کرده‌ایم. هم‌اکنون قصد داریم انواع رادیاتور خودرو را بر اساس محل مخزن آن‌ها بررسی کنیم. براین‌اساس رادیاتورها به دو نوع جریان متقاطع و جریان پایین تفکیک می‌شوند. محل مخزن رادیاتور در رادیاتور جریان متقاطع، در دو طرف هسته است. مخزن رادیاتور در رادیاتور جریان پایین در بالا و پایین هسته قرار دارد.

انواع رادیاتور بر اساس محل مخزن

رادیاتور‌های جریان متقاطع

رادیاتور جریان متقاطع یک مخزن عمودی در هر طرف هسته دارد. هسته از تعدادی لوله و پره‌های خنک‌کننده تشکیل شده است. مایع خنک‌کننده به کمک پمپ آب و به‌صورت افقی در سراسر هسته از سمت ورودی به سمت خروجی حرکت می‌کند. گرانش بر خلاف پمپ آب کار می‌کند و باعث می‌شود که سرعت جریان مایع خنک‌کننده کمی کم­تر شود.

این نوع از انواع رادیاتور خودرو مایع خنک‌کننده را کمی بیش­تر نگه می‌دارد و به آن اجازه می‌دهد تا گرمای بیش­تری را دفع کند. علاوه بر این رادیاتور جریان متقاطع معمولاً سطح هسته گسترده‌تری دارد. در نتیجه، به دلیل توان پس دادن گرمای بیش­تر، بهترین انتخاب برای موتورهای با دور و خروجی بالا است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت فراوان رادیاتور متقاطع، خطوط منحنی‌وار کاپوت در خودروهای امروزی است. رادیاتور جریان پایین بسیار بلندتر از آن است که در این نوع پیکربندی‌ها جا شود.

رادیاتور‌های جریان پایین

رادیاتور جریان پایین مخازنی به‌صورت افقی در بالا و پایین هسته دارد. مایع خنک‌کننده از قسمت بالایی این نوع از انواع رادیاتور خودرو وارد می‌شود. سپس به‌صورت عمودی از هسته عبور کرده و از خروجی در پایین خارج می‌شود. جریان بالابه‌پایین مایع خنک‌کننده، باعث می‌شود که نیروی جاذبه به پمپ آب کمک کند. در نتیجه مایع خنک‌کننده می‌تواند سریع‌تر از رادیاتور عبور کند.

رادیاتورهای جریان پایین ظاهری نوستالژیک و اصیل را برای خودرو به ارمغان می‌آورند. همچنین می‌توان در جایی که مناسب رادیاتورهای جریان متقاطع نیست، از آن‌ها استفاده کرد. نصب کردن رادیاتور جریان متقاطع در محفظه موتوری قدیمی که برای رادیاتور جریان پایین طراحی شده است، اغلب نیاز به انجام تغییراتی دارد. فارغ از اینکه رادیاتور شما جریان متقاطع باشد یا جریان پایین، مثل همیشه به فن، پمپ آب و ترموستات باکیفیت نیاز دارید تا کارکرد رادیاتور خود را به حداکثر برسانید.