محکم بسته شدن درب خودرو می تواند باعث آسیب هایی به لولاها، شیشه ها، فریم درب و… شود که در این صورت دیگر قادر نخواهید درب خودرو را ببندید. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی راه های جلوگیری از محکم بسته شدن درب خودرو پرداخته‌ایم تا از ایجاد آسیب های مختلف جلوگیری کنید.

آیا عادت دارید درب ماشین را محکم بکوبید؟ اگر معمولاً درب ماشین را محکم می بندید ممکن است از خود بپرسید که آیا کوبیدن درب می تواند به خودرو آسیب برساند یا خیر. در این مقاله ما به بررسی راه های “جلوگیری از محکم بسته شدن درب خودرو و آسیب هایی که ممکن است کوبیدن درب ماشین ایجاد کند را توضیح داده ایم.

آسیب ها و اثرات محکم بستن درب بر ساختار و عملکرد خودرو

باز نشدن درب ماشین از داخل و بیرون

اکثر درب ماشین های امروزی نیازی به بسته شدن با نیروی زیاد ندارند ولی با این حال افراد به دلیل بی احتیاطی یا زمانی که عجله دارند درب خودرو را محکم می بندند. صدمات و آسیب های محکم بسته شدن درب خودرو ممکن است بلافاصله بوجود نیاید ولی در دراز مدت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ساختار و عملکرد خودرو شود. در اینجا لیستی از آسیب هایی که محکم بسته شدن درب خودرو می تواند ایجاد کند، آورده شده است:

  • آسیب دیدن فریم یا قاب پنجره: ضربه ناشی از محکم بسته شدن درب ماشین می تواند به قاب پنجره ماشین آسیب برساند.
  • فرسودگی بیشتر لولاها: لولاها نقش مهمی را در باز و بسته کردن درب خودرو دارند که کوبیدن مکرر درب ماشین می تواند باعث ضعیف شدن و خرابی آنها در طول زمان و در نتیجه بسته نشدن درب ماشین شود.
  • شکستن شیشه ماشین: محکم بسته درب ماشین می تواند باعث شکستن شیشه شود.
  • آسیب دیدن اسپیکرهای سیستم صوتی: اکثر خودروهای امروزی دارای بلندگوهای نصب شده روی درب خودرو هستند. کوبیدن درب های ماشین ممکن است به این بلندگوها آسیب برساند و منجر به کاهش کیفیت صدا و یا قطع شدن صدا شود.
  • از کار افتادن بالابر شیشه: محکم بسته شدن درب خودرو می تواند باعث از کار افتادن شیشه های برقی شود که در این صورت نمی توان به درستی شیشه های ماشین را باز و بسته کرد.
  • آسیب دیدن قاب یا فریم درب خودرو: محکم بستن درب ماشین می تواند باعث آسیب به چهارچوب درب شود که در صورت ایجاد آسیب دیگر قادر به بستن درب های ماشین نخواهید بود.

جلوگیری از محکم بسته شدن درب خودرو

راه جلوگیری از محکم بسته شدن درب خودرو عبارتند از:

  • مطمئن شوید که لولاهای درب عاری از هرگونه زنگ زدگی و کثیفی هستند چراکه عملکرد نادرست لولاها باعث محکم بسته شدن درب ماشین می شود.
  • اطمینان حاصل کنید که قفل درب ماشین خیلی سفت یا شل نباشد.
  • از درزگیرهای لاستیکی باکیفیت بر روی چهارچوب بیرونی درب خودرو استفاده کنید.
  • درزگیرهای لاستیکی را به طور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که دچار فرسودگی نشده‌اند.

این موضوع واضح است که درب های خودرو جزیی از عملکرد ماشین هستند و محکم بسته شدن درب می تواند به خودرو آسیب برساند. پس سعی کنید این راه های جلوگیری از محکم بسته شدن درب خودرو را رعایت کنید تا از ایجاد آسیب های مختلف جلوگیری کنید. همچنین اگر متوجه شدید که درب خودرو به درستی باز و بسته نمی شود، لولای درب شل شده است و یا هنگامی که درب را می بندید صداهایی ایجاد می شود بهتر است ماشین خود را برای تعمیر به مراکز تخصصی ببرید.