یکی از پرسش های اساسی بسیاری از متقاضیان خودروهای هاچ بک این است که بین خودروهای خارجی کارکرده ای مثل هیوندای i30 و یک اتوماتیک داخلی مانند پژو ۲۰۷ باید کدام یک را انتخاب و سپس خریداری کنند. در ادامه متن، ویژگی های کلی، معایب و مزایای این دو خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم تا با سبک و سنگین کردن آن ها متوجه شوید که کدام هاچ بک بیش تر به دردتان می خورد و با خیال راحت تری بتوانید خودروی مورد نظرتان را بخرید.

مشخصات فنی

هیوندای i30

هیوندای i30 به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که می تواند حداکثر توان ۱۴۳ اسب بخاری و حداکثر گشتاور ۱۸۶ نیوتن متری را از طریق یک گیربکس AT ۴ سرعته به چرخ های جلو تحویل دهد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک

دو تیپ فنی از ۲۰۷ اتوماتیک در بازار وجود دارد که نسخه قدیمی مجهز به موتور تیوفایو و گیربکس ۴ دنده AL4 است و نسخه جدید و به‌روز این خودرو هم از پیشرانه تیوفایو پلاس و گیربکس ۶ سرعته AT بهره مند شده. موتور تیوفایو پلاس ۲۰۷ اتوماتیک جدید قادر است ۱۱۳ اسب بخار توان و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را به کمک یک گیربکس ۶ سرعته و باهوش تر از AL4 به چرخ های جلو برساند.

با توجه به این که نسخه جدید پژو ۲۰۷ از نظر قیمتی به هیوندای i30 نزدیک تر است، بنابراین مشخصات فنی جدیدتر پژو ۲۰۷ را برای مقایسه مدنظر قرار می دهیم.

مقایسه ۲۰۷ اتوماتیک و هیوندای i30 از نظر فنی

با یک نگاه کلی و سطحی می توان فهمید که آی ۳۰ از نظر موتوری وضعیت بهتری دارد و می تواند خروجی های بیش تری را در اختیار راننده و خودرو قرار دهد. از طرفی اما گیربکس پژو ۲۰۷ شش سرعته است که موجب می شود تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد و در سرعت های بالا صدای موتور افراد حاضر در کابین را اذیت نکند.

با همه این اوصاف توجه داشته باشید که گیربکس ۲۰۷های جدید دیگر از برند DAE نیست و گیربکس لندای (Landay) که کیفیت ساخت پایین تری نسبت به DAE دارد جای آن را گرفته است. در این قسمت از متن می توان نتیجه گرفت که در صورت سلامت موتور و گیربکس هیوندای i30، این خودرو از نظر فنی نسبت به ۲۰۷ اتوماتیک برتری دارد و عاقلانه است که آی ۳۰ را برگزینید.

البته لازم است بدانید که در بین پیشرانه های ایران خودرو، موتور تیوفایو پلاس و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیکش آمار خرابی نسبتاً پایینی دارد و کم‌تر خریدار را درگیر نمایندگی و تعمیرگاه می کند.

پارامترهای فنیپژو ۲۰۷ اتوماتیکهیوندای i30
حجم موتور۱۶۰۰۲۰۰۰
تعداد سیلندر۴۴
حداکثر توان۱۱۳۱۴۳
حداکثر گشتاور۱۴۴۱۸۶
گیربکس۶ دنده AT۴ دنده AT

مقایسه ۲۰۷ و آی ۳۰ از نظر ظاهری

در مورد طراحی هر دو خودرو می دانیم که جفت‌شان قدیمی هستند و نسبت به هاچ بک های روز دنیا حرفی برای گفتن ندارند، اما بدون در نظر گرفتن قدیمی بودن جفت‌شان می توان گفت پژو ۲۰۷ با فرم چراغ هایش و همچنین برآمدگی قسمت عقبش جذابیت بیش‌تری دارد و دلنشین تر است. البته با وجود این که ۲۰۷ کمی نسبت به i30 زیباتر است، انتخاب میان آن ها کاملاً سلیقه ای است و به نظر خریدار بستگی دارد.

مقایسه ۲۰۷ و i30 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی

با توجه به این که هنوز ۲۰۷های جدید به کنترل پایداری الکترونیکی مجهز نشده اند و با توجه به بیش تر بودن تعداد ایربگ ها و همچنین استحکام بدنه هیوندای i30، خیلی راحت می توانیم تشخیص دهیم که کارکرده کره ای ایمن تر از صفر ایرانی است و به هیچ وجه ۲۰۷ نمی تواند در این زمینه i30 پیشی بگیرد.

از نظر امکانات رفاهی و میزان آپشن هم i30 نسبت به ۲۰۷ فول تر محسوب می شود، زیرا مجهز به امکاناتی مانند گرم کن صندلی های جلو، سانروف، آینه های کناری تاشو برقی، سنسور باران، سنسور نور، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کول‌باکس است.

البته با توجه به اجباری شدن رعایت استانداردهای ۸۵گانه، به زودی آپشن هایی مانند سنسور نور، سنسور باران، کنترل پایداری الکترونیکی و TPMS به ۲۰۷های جدید اضافه خواهد شد که در این صورت باز هم ۲۰۷ از نظر امکاناتی از آی ۳۰ شکست می خورد.

در نتیجه می توان گفت، با نگاهی به آپشن ها و امکانات رفاهی هر کدام از این دو خودرو می توان به راحتی فهمید که هیوندای i30 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به ۲۰۷ عملکرد بهتری دارد. به بیانی دیگر، با آی ۳۰ می توان راحت تر و ایمن تر سفر کرد.

امکانات رفاهی و ایمنیپژو ۲۰۷ اتوماتیکهیوندای i30
تعداد ایربگ۲۶ ایربگ ۱۰ نقطه ای
کروز کنترلدارددارد
سانروف/ سقف پانوراماسقف پانوراماسانروف
گرم کن صندلیندارددارد
ESCنسخه های فعلی ندارددارد
سنسور نورنسخه های فعلی ندارددارد
سنسور باراننسخه های فعلی ندارددارد
TPMSنسخه های فعلی ندارددارد

مقایسه آی ۳۰ و ۲۰۷ از نظر فضای بار و کابین

هر هاچ بک دیگری در رقابت با پژو ۲۰۷ از نظر فضای کابین پیروز می شود و از این بابت ۲۰۷ و ۲۰۶ هیچ حرفی برای گفتن ندارند. به این ترتیب، هیوندای آی ۳۰ هم از نظر فضای بار و هم فضا کابین نسبت به ۲۰۷ بزرگ تر است و مسافران طی سفرهای کوتاه و بلند در i30 راحت تر می نشینند.

نتیجه چیست؟ هیوندای i30 بخریم یا ۲۰۷ اتوماتیک؟ صفر یا کارکرده؟

در پایان متن می توان نتیجه گرفت که با توجه به شایع بودن خرابی های برقی ۲۰۷های صفر و همچنین استحکام پایین قطعات بدنه این خودرو و البته در صورتی که امکان پیدا کردن یک هیوندای i30 سالم را دارید، کارکرده کره ای را در الویت قرار دهید و اول سعی کنید تا آی ۳۰ بخرید. در غیر این صورت و اگر نمی توانید خودروی کارکرده سالم پیدا کنید بهتر است به سراغ ۲۰۷ صفر و یا کم کار بروید.