روشن نشدن چراغ های ماشین در محیط‌های کم نور و تاریک می‌تواند هر راننده‌ای را به دردسر بیندازد. حتی اگر خیلی اهل رانندگی در شب نیستید، هر ازگاهی بد نیست که سلامت چراغ‌های خودرو را چک کنید. بعضا احتمال روشن نشدن چراغ های خودرو وجود دارد. اولین موضوعی که باید توجه داشته باشید آن است که چنین اتفاقی به جز سیستم برق خودرو به سایر بخش‌ها مرتبط نیست. در اینجا قصد داریم به بحث و بررسی درباره دلایل روشن نشدن هر یک از چراغ‌های ماشین هنگام رانندگی بپردازیم. با مطالعه این مطلب تا پایان می‌توانید شخصا بعضی از مشکلات ایجاد شده برای چراغ‌ها را برطرف کنید.

دلابل روشن نشدن چراغ ماشین

عیب‌یابی خودرو در قسمت‌هایی از ماشین می‌تواند، یکی از کارهای پیچیده و سخت به نظر برسد. تعمیر چراغ اتومبیل باید کار توسط تعمیرکار انجام شود. قطعا قبل از اینکه بخواهید فعالیت‌های خودتان را انجام بدهید؛ ماشین را نزد تعمیرکار ببرید.
ممکن است خودتان در کار تعمیر کاری مهارت داشته باشید؛ پس با بررسی برخی از موارد می‌توانید متوجه مشکلات بشوید، نوع خرابی را پیدا کنید.

دلایلی که برای روشن نشدن چراغ‌های جلو و عقب وجود دارند، عبارتند از:

  1. سوخته بودن لامپ
  2. نصب اشتباه لامپ
  3. فیوز سوخته
  4. معیوب بودن سوییچ کنترل
  5. ضعیف شدن باتری
  6. معیوب بودن سوکت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. سوخته بودن لامپ

یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین دلایلی که باعث روشن نشدن چراغ می‌شود؛ سوختن چراغ جلو و عقب خودرو  است.
اگر سیم پیچی داخل لامپ از فلز تهیه شده باشد، این سیم پیچی به دلیل حرارت زیاد به نقطه ذوب می‌رسند. اگر ولتاژ برق به صورت ناگهانی تغییر کند؛ پس درجه حرارت سیم پیچ بالا می‌رود، سیم ذوب می‌شود و پاره می‌شود.

پاره شدن سیم چراغ باعث می‌شود، لامپ‌ها به صورت ناگهانی خاموش شود یا اینکه به اصطلاح بسوزند. هرچقدر برای ماشین خودتان از لامپ‌های باکیفیت‌تری استفاده کنید؛
پس می‌توانید مقاومت لامپ را در برابر سوختن افزایش بدهید.

۲. نصب اشتباه لامپ

یکی از دلایل دیگری که باعث می‌شود، لامپ ماشین به صورت ناگهانی خاموش شود؛ این است که از لامپ اشتباه استفاده شده است.
زمانی که قصد دارید؛ چراغ‌های ماشین خودتان را تعویض کنید؛ حتما دقت کنید. بهتر است که از یک مدل لامپ برای ماشین خودتان استفاده کنید. اگر لامپ اشتباهی را نصب کنید؛ باعث می‌شوید چراغ جلو یا عقب روشن نشود.

توان مصرفی انواع چراغ‌های خودرو باید متناسب با استانداردهای ماشین باشد.
طبق استانداردهای کارخانه یک چراغ را برای ماشین خودتان در نظر بگیرید.

اگر چراغ با آمپر و ولتاژی که روی دینام و باتری نوشته شده است، هماهنگی داشته باشد؛ پس می‌تواند کارایی بالایی را برای شما به وجود بیاورد. اگر لامپ با ماشین هماهنگ نباشد ممکن است بسوزد، ناگهان خاموش شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ این است که بهتر است لامپ‌های با کیفیتی را خریداری کنید.

اگر هنوز از لامپ‌های قدیمی خودرو استفاده می‌کنید؛ به دنبال خرید لامپ جدید هستید، باید لامپ جدید با لامپ قدیمی هماهنگی داشته باشد.

چراغ اتومبیل در برخی از ماشین‌ها به صورت دو کنتاکت و در برخی از ماشین‌ها به صورت تک کنتاکت است. چراغ‌های دو کنتاکت یعنی دو رشته نور بالا و پایین دارد.
اما چراغ‌های تک کنتاکت یا برای نور بالا یا برای نور پایین استفاده می‌شود؛ پس زمانی در زمان تعویض چراغ خودرو حتما به این نکات مهم توجه کنید.

۳. فیوز سوخته

یکی از دلایل دیگری که ممکن است، باعث سوختن چراغ شود؛ سوختن جعبه فیوز است. سوختن فیوز  یکی از دلایل اصلی برای روشن شدن چراغ می‌باشد.

در مدار چراغ یک سری اتصالاتی وجود دارد. اگر اتصالات مدار خراب شود؛ باعث سوختن فیوزها می‌شود.
اگر از تجهیزات استاندارد مناسبی استفاده کنید، از سوختن لامپ خودتان را دور می‌کنید. استفاده کردن از تجهیزات غیر استاندارد یکی از دلایل اصلی برای سوختن فیوز به حساب می‌آید.

برای اینکه مطمئن شوید، فیوز سالم است؛ بهتر است آن را با یک چراغ تست یا مولتی متر چک کنید. اگر فیوز سالم است، مقاومت دو سر آن نزدیک به صفر می‌باشد.

۳. معیوب بودن سوییچ کنترل

یکی از دلایل دیگری که باعث روشن شدن چراغ خودرو می‌شود؛ سوئیچ کنترل چراغ دارای عیب می‌شود.
سوئیچ کنترل نقش مهمی برای روشن شدن چراغ‌های عقب و جلو دارد. سوکت کنترل حتما باید سالم باشد. سوئیچ کنترل فرمان روشن شدن چراغ اتومبیل را صادر می‌کند.

اگر اختلالی در این بخش به وجود بیاید؛ عملکرد خودروها دچار اختلال شوند.

۴. ضعیف شدن باتری

چراغ‌های ماشین برای اینکه بتوانند روشن شوند باید از الکتریسیته استفاده کنند.
باتری اتومبیل می‌تواند جریان الکتریکی مورد نیاز چراغ خودرو را برای آن‌ها تامین کند. یکی از دلایلی که باعث روشن شدن چراغ خودرو می‌شود، به دلیل ضعیف بودن باتری اتومبیل یا خراب بودن آن است.
بهتر است حتما چک کنید، تا دلیل فعال نشدن باتری را به درستی بررسی کنید.

۵. معیوب بودن سوکت

یکی از دلایل دیگری که باعث روشن شدن چراغ جلو عقب ماشین می‌شود، خراب بودن سوکت است.
عواملی مانند رطوبت، اتصال ضعیف، خوردگی و موارد دیگر باعث خرابی سوکت می‌شود. اگر شما بتوانید به صورت منظم سوکت‌ها را بررسی کنید؛ پس نقش بسیار عالی بر طول عمر چراغ‌های اتومبیل خودتان به وجود می‌آورید.

بهترین زمان برای چک کردن سوکت‌ها در زمان تعوسض لامپ خودرو است.

سوکت‌ها معمولاً سری‌های شکسته یا خرابی دارند. همچنین رنگ سوکت‌ها از سفید به قهوه‌ای و آبی تبدیل شده است؛ این موضوع نشان دهنده خراب بودن سوکت می‌باشد.

راه‌کارهایی برای برطرف کردن مشکل روشن نشدن چراغ خودرو

زمانی که متوجه شدید، چراغ ماشین روشن نمی‌شود، باید به صورتی این عیب‌ها را در ماشین برطرف کنید. تلاش کنید در سریعترین حالت ممکن مشکل روشن نشدن چراغ را برطرف کنید. اگر در سریع‌ترین زمان عیب چراغ‌ها را متوجه شوید در تمامی هزینه‌های خودتان صرفه جویی داشته باشید.

 

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.
امیدواریم مطلب ارائه شده توسط تیم تحریریه تکنوپارت توانسته باشد رضایت خاطر شما عزیزان را جلب نماید.
خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.