شیلنگ های رادیاتور مایع خنک کننده موتور را از طریق رادیاتور به گردش در می آورند.  شیلنگ بالایی مایع خنک کننده داغ را از موتور به رادیاتور می برد. شیلنگ پایینی مایع خنک شده را به پمپ آب برگردانده و سپس به موتور برمی گرداند. پمپ آب این مایع خنک کننده را به طور مداوم در حالی که موتور کار می کند به گردش در می آورد. این شیلنگ ها طراحی شده اند تا در محدوده دما از حدود ۳۰ درجه تا ۲۵۰ درجه فارنهایت انعطاف پذیر باشند.

دو دلیل ممکن برای شیلنگ رادیاتور خراب شده وجود دارد:

دلیل ۱) یک خلاء داخل سیستم خنک کننده باعث می شود یک یا هر دو شلنگ رادیاتور به این مشکل دچار شوند. این فشار منفی زمانی رخ می دهد که موتور خاموش شده است و جریان بازگشت طبیعی خنک کننده از مخزن انبساط مسدود شده است.

دلیل ۲) جریان محدود از طریق رادیاتور (رادیاتور مسدود شده) می تواند باعث ایجاد مشکل در شلنگ رادیاتور پایین تر شود.

درپوش رادیاتور معیوب

اولین و شایع ترین علت مشکل در شیلنگ رادیاتور، عدم کارکرد شیر یک طرفه در درب رادیاتور است. این می تواند به دلیل عمر بالای قطعه یا به دلیل آلودگی درپوش رادیاتور توسط رسوبات رخ دهد. اگر متوجه کم بابد بودن شیلنگ، چه در بالا و / یا پایین شدید، این مراحل را دنبال کنید.

احتیاط : هرگز سعی نکنید درپوش رادیاتور را بردارید ممکن است بخواهید این کار را بعد از خاموش شدن خودرو انجام دهید که بسیار داغ است و حرارت دارد.

  • اگر پس از از بین برداشتن کاهک رادیاتور، شیلنگ به سرعت به اندازه طبیعی بازگشت، مشکل این است که در این قسمت ایرادی وجود دارد.
  • کلاهک یا همان درپوش رادیاتور را بررسی کنید اگر کثیفی بر روی آن مشاهده کردید یا ماده چسبانکی را احساس کردید حتما با استفاده از مواد شوینده ظرفشویی و مسواک نرم، درپوش را کاملا شستشو دهید.
  • درپوش را دوباره نصب کنید.
  • ماشین را روشن کرده و  موتور را گرم کنید و اجازه دهید آن را اجرا کند تا زمانی که ضد یخ به رادیاتور جریان یابد. بعد از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی موتور را خاموش کنید و بعد از آنکه خنک شد، بررسی کنید که شیلنگ هادیگر کم باد نیستند.
  • اما اگر ایرادی را در شیلنگ مشاهده کردید نشان دهنده این است که باید کاملا تعویض شود و قبل از آن توسط یک میکانیک حرفه ای رادیاتور بررسی شده تا مشکل جدی تری در آن وجود نداشته باشد.

شیلنگ مخزن مسدود شده

در حالی که یک شلنگ خروجی مسدود شده یک اتفاق نسبتا غیر معمول است می تواند جریان هوا را به رادیاتور بازگرداند، و به درستی نتواند عملیات خنک سازی موتور را انجام دهد.

همانند روش های قبلی درپوش رادیاتور، این مراحل را دنبال کنید:

  • پس از خنک شدن موتور، درپوش رادیاتور را بردارید.
  • شیلنگ های مسدود شده را مشاهده کنید. آنها باید به اندازه طبیعی بازگردند.
  • درپوش را مجددا بررسی کرده تا اگر مسدود شدن شیلنگ توسط آن بوده بررسی شود.
  • برای بررسی انسداد، شیلنگ هواکش را از اتصالات رادیاتور جدا کنید. این کار را با دقت انجام دهید زیرا معمولا از جنس پلاستیک هستند و ممکن است دچار آسیب شوند.
  • سعی کنید به وسیله یک مایع مسدودیت شیلنگ را مورد بررسی قرار دهید.
  • به طور کلی، شیلنگ های خروجی از طریق چند گیره و انتهای زیر موتور به سمت پایین حرکت می کنند. این شیلنگ را از گیره های نگهدارنده آن بردارید و آنها را تمیز کنید.
  • شلنگ را از طریق گیره های نگهدارنده آن مجددا نصب کنید و آن را به اتصالات درپوش رادیاتور وصل کنید.
  • مجددا خودرو را روشن کرده تا رادیاتور و مایع خنک کننده نیز شروع به جریان کنند، سپس بعد از خاموش کردن موتور شیلنگ ها را بررسی کنید تا مشکل مسدودیت یا هر عامل دیگر برطرف شده باشد.

 رادیاتور مسدود شده (خرابی شیلنگ پایین رادیاتور)

جریان محدود از طریق رادیاتور می تواند منجر به معیوب شدن شیلنگ رادیاتور پایین شود. این وضعیت در هنگام رانندگی خودش را نشان خواهد داد. اولین هشدار به شما با افزایش دمای بیش از حد معمول در دمای سنج موتور شما خواهد بود. در غیر این صورت، ممکن است یک چراغ هشدار که نشان دهنده گرمای بیش از حد است، روشن شود. هنگامی که علائم بیش از حد موتور رخ می دهد، این مراحل را برای ارزیابی شیلنگ پایین رادیاتور که دچار ایراد شده را دنبال کنید:

  • ماشین را متوقف کنید، توقف را در حالت پارک (انتقال اتوماتیک) یا (انتقال دستی) قرار دهید و ترمز اضطراری را به طور جدی تنظیم کنید. اجازه دهید موتور  سرد شده و بی حرکت بماند.
  • کاپوت را باز کنید و شیلنگ های پایین تر را مشاهده کنید. مراقب باشید که ممکن است هنوز این نواحی داغ باشند.
  • اگر شیلنگ به اندازه طبیعی باشد، یک فرد دیگر باید به آرامی پدال گاز را فشار داده و به تدریج سرعت موتور را افزایش دهد. همانطور که سرعت پمپ آب با جریان محدود از طریق رادیاتور افزایش می یابد، شیلنگ در لحظه افزایش سرعت خودرو  به شکل غیرعادی خواهد بود که نشان دهنده این است که باید حتما توسط یک میکانیک حرفه ای بررسی شود.

بررسی شیلنگ های رادیاتور

در هر بار تعویض روغن، شما باید وضعیت شیلنگ رادیاتور خود را ارزیابی کنید. موتور باید خاموش و خنک شود تا این کار را انجام دهد. هرگز از دست خود برای چک کردن شیلنگ ها با موتور در حال اجرا استفاده نکنید زیرا این خطر سوختگی را دارد.

تست شیلنگ های رادیاتور در زمان خاموش بودن خودرو

سوال این است که آیا می توان شیلنگ های خودرو را به وسیله دست تست و بررسی کرد؟ پاسخ این است که بله، اما با موتور خاموش، شیلنگ ها باید به اندازه کافی نرم برای فشار دادن و انعطاف پذیر باشند، هر گونه حالتی غیر از این نشان دهنده وجود مشکل است که باید توسط تعمیرکار متخصص بررسی شود. هر دو شیلنگ باید از قطر یکنواخت بدون هیچ گونه ایراد قابل توجه و یا ترک ها باشد. شیلنگ های شکننده یا ترک خورده باید سریعا توسط میکانیک (یا خودتان اگر احساس می کنید که از دانش فنی برخوردار هستید) تعویض شوند. لازم است بدانید که بعد از مدتی رانندگی هر دو شیلنگ داغ می شوند پس شدیدا توصیه می شود در زمان تست و بررسی حتما جانب احتیاط رعایت شود.

 

برای سفارش شیلنگ رادیاتور خودرو کلیک کنید.

شما می‌توانید برای دیدن انواع لوازم یدکی خودرو، به سایت تکنوپارت مراجعه کنید.