کمپانی بی وای دی سال هاست که از تولید خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت عبور کرده و این سیاست را در خصوص زیرشاخه دنزا نیز رعایت می کند. بر همین اساس، خودروهای دنزا حتا نسبت به محصولات خود بی وای دی برچسب قیمتی بالاتری دارند و بی وای دی با این برند کاملاً به بازار اروپا نظر دارد.

اندکی درباره دنزا

در سال ۲۰۱۲ بود که بی وای دی و دایملر به طور رسمی کمپانی همکاری مشترک‌شان را دنزا نام نهادند. برخلاف همکاری های مشترک دیگری که در چین دیده می شد و حتا دیگر قراردادهای بی وای دی، روند کاری برای دنزا خیلی کند پیش می رفت. همین امر باعث شد در سال ۲۰۲۱ دایملر سهم خود را به ۱۰ درصد کاهش دهد و به این ترتیب، سهم بی وای دی به ۹۰ درصد رسید. پس از این بی وای دی تصمیم گرفت که خط تولید محصولات دنزا را به‌روزرسانی کند. نخستین محصول حاصل سیاست جدید بی وای دی، خودرو دنزا D9 بود که یک MPV لوکس و جذاب است. اکنون نیز محصول جدید این برند یعنی دنزا Z9 معرفی شده است.


دنزا یکی از زیرشاخه‌های بی‌وای‌دی است که در ابتدا طی همکاری این شرکت و مرسدس‌بنز ایجاد شد. مدتی بعد، فروش خودروهای دنزا به حد نصاب نرسید و از این رو مرسدس‌بنز مشارکت خود را در این اشتراک کاهش داد. در پی کاهش نقش مرسدس بنز در دنزا، اکنون بی‌وای‌دی مدیریت این برند را برعهده گرفته است. این برند در حال حاضر سه خودرو دارد که شامل مینی‌ون D9 و کراس‌اوورهای N7 و N8 می‌شوند. به‌زودی بی‌وای‌دی دنزا Z9‌ جی‌تی نیز به این خودروهای خواهد پیوست.

ابعاد بی‌وای‌دی دنزا Z9‌ جی‌تی شامل 5180 میلی‌متر طول، 1990 میلی‌متر عرض و 1480 میلی‌متر ارتفاع هستند. فاصله بین دومحور این خودرو نیز 3125 میلی‌متر عنوان شده است. بی‌وای‌دی دنزا Z9‌ جی‌تی به طور قابل توجهی طویل‌تر، عریض‌تر و بلندتر از پورشه پانامرا است.

نمای داخلی دنزا Z9 جی تی

یکی از موارد جذاب بی‌وای‌دی دنزا Z9‌ جی‌تی، وجود دو یخچال در این خودرو است. یخچال نخست برای سرنشینان جلو تعبیه شده است و 4 لیتر ظرفیت دارد. این میزان ظرفیت برای 6 بطری نوشابه کفایت می‌کند. یخچال سرنشینان عقب بزرگتر است و 10 لیتر ظرفیت دارد. شارژ‌های بی‌سیم 50 واتی، سیستم صوتی Devialet، سیستم تهویه و ماساژور صندلی‌های جلو و عقب از جمله تجهیزات رفاهی این خودرو هستند.


کنسول مرکزی دنزا Z9 GT از فیبر کربن ساخته شده و دارای دو پد شارژ بی‌سیم ۵۰ وات برای تلفن همراه، یک دنده جمع‌شونده، مجموعه‌ای از دکمه‌های فیزیکی و دو جالیوانی است. فرمان این خودرو دارای چهار پره و شکل D است. یخچال جلو ظرفیت ۴ لیتر دارد و می‌تواند تا منفی ۶ درجه سانتی‌گراد سرد و تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم کند. یخچال عقب ظرفیت ۱۰ لیتر دارد که مناسب برای نگهداری چهار بطری نوشیدنی است. این یخچال بزرگ، فضای صندوق عقب را اشغال می‌کند و همچنین امکان جمع کردن صندلی‌های ردیف دوم را نمی‌دهد.

پیشرانه دنزا Z9

دنزا Z9 GT در دو نسخه هیبریدی و تمام الکتریکی عرضه می‌شود. نسخه هیبریدی این خودرو بر روی پلتفرم e3 قرار دارد و از سیستم هیبریدی نسل پنجم DM بهره می‌برد. موتور بنزینی ۲ لیتری توربوشارژ این خودرو ۱۵۲ کیلووات (۲۰۳ اسب بخار) قدرت دارد و با سه موتور الکتریکی ترکیب شده است. مجموع خروجی قدرت موتورها ۶۴۰ کیلووات (۸۵۸ اسب بخار) است. هنوز مجموع قدرت سیستم هیبریدی اعلام نشده است، اما حدود ۱۰۰۰ اسب بخار تخمین زده می‌شود. نسخه هیبریدی این خودرو با یک بار شارژ تا ۱۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

نسخه الکتریکی دنزا Z9 GT بر روی پلتفرم e-Platform 3.0 Evo ساخته شده و دارای سه موتور الکتریکی با خروجی قدرت بیشتر است. حداکثر قدرت این خودرو به ۷۱۰ کیلووات (۹۵۲ اسب بخار) می‌رسد و با یک بار شارژ می‌تواند ۶۳۰ کیلومتر را طی کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۳.۴ ثانیه است که ۰.۲ ثانیه سریع‌تر از نسخه هیبریدی است.