خارج شدن بوی بد از دریچه های کولر اتفاق ناخوشایندی است که راننده و سرنشینان خودرو را آزار میدهد. این بو که بیشتر در دقایق ابتدایی روشن کردن کولر به مشام میرسد بسیار شبیه به بوی پارچه یا لباسی است که بعد از خیس شدن چند روز در محلی بدون امکان خشک شدن رها شده باشد. گاهی این بو بقدری تند و زننده است که تنها راه خلاص شدن از آن باز کردن پنجره ها و استفاده از خوشبخو کننده هاست.

دلیل بوی بد کولر چیست؟

اواپراتور یا تبخیر کننده قطعه خنک کننده در کولر اتومبیل است. سرمای تولید شده در اواپراتور بوسیله دمنده کولر به اتاق اتومبیل منتقل می کند. اواپراتور در هنگام روشن بودن کولر همانند یک پارچ آب یخ در اتاق رطوبت هوا را گرفته و باصطلاح عرق میکند. قطرات آب روی اواپراتور روی سینی زیر اواپراتور ریخته و از طریق لوله درین یا ناودانی به خارج اتاق منتقل شده و تخلیه میشود. مقدار آب تشکیل شده روی اواپراتور به میزان رطوبت هوا بستگی دارد . رطوبت اواپراتور ومحفظه آن باعث جذب گرد و خاک و ذرات موجود در هوا میشود که حامل انواع باکتری ها و قارچها است . محیط مرطوب اواپراتور کولر محل مناسبی برای رشد و تکثیر گونه هایی از باکتری ها و قارچها است که باعث تولید بوی بد هنگام روشن کردن کولر میشوند.

برطرف ساختن بوی بد کولر ماشین

برای برطرف ساختن بوی بد کولر خودرو، پیش از هر چیزی باید علت ایجاد بوی نامطبوع را کشف کنید. در صورتی که جسم قابل تشخیصی مانند تکه ای از ماده خوراکی مانده و فاسد شده، داخل سیستم تهویه و داکت های کولر خودرو وجود داشته باشد،باید آن را خارج نمود. در غیر این صورت استفاده از اسپری تمیز کننده کولر خودرو، راه حل نسبی برای رفع بوی بد خواهد بود.
شما ممکن است از اسپری های تمیز کننده کولر خودرو استفاده کرده و یا ترجیح دهید به سراغ یک ترکیب ساده خانگی بروید. ترکیب آب و سرکه، آشنای همیشگی تمیزکاری خودرو را برای این بخش نیز می توانید به کار گیرید. یک محلول مناسب از ترکیب آب و سرکه تهیه کرده و آن را داخل یک بطری اسپری بریزید. خاصیت اسیدی سرکه، به راحتی باکتری های موجود در سیستم تهویه و داکت های کولر خودرو را زدوده و تمام مسیر را پاکسازی می کند.

با اسپری کردن محلول تمیز کننده در مجرای سیستم تهویه، عوامل ایجاد بوی بد کولر را برطرف خواهید ساخت.

کافی ست دریچه ها را برداشته و این محلول را داخل یک بطری اسپری دار، ریخته و درون داکت ها پمپاژ کنید. پس از اسپری کردن اولیه، برای ساعتی منتظر مانده و دوباره محلول را اسپری نمایید تا هر آن چیزی که باقی مانده است؛ پاکسازی شود. حالا باید آثار باقی مانده از ترکیب آب و سرکه را از داخل کولر خودرو، پاک کنیم.

به خاطر داشته باشید که ماندگی خود این مواد می تواند بوی ناخوشایندی در زمان، ایجاد کند. برای پاکسازی محلول آب و سرکه، کافی ست که بخاری را روشن کرده و اجازه دهید تا با کار کردن آن، آب و سرکه بخار شده و داخل سیستم تهویه و داکت ها، به خوبی خشک شوند. اگر تا چند روزی همچنان بوی سرکه را استشمام کردید، جای نگرانی نیست و با استفاده مجدد از بخاری خودرو، موضوع مرتفع خواهد شد.

با تمیز کردن و نظافت دوره ای کولر خودرو، می توان از ایجاد عوامل بوی ناخوشایند و انتشار آن به میزان زیادی پیشگیری نمود.

پیشگیری از بوی بد کولر ماشین

پیشگیری از بوی بد کولر ماشین، به روش های متعددی انجام می شود. لازم است توجه داشته باشید که این روش ها جایگزین یکدیگر نیستند و لازم است که همه آن ها را برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع داخل کابین خودرو، پیاده سازی کنید.

تعویض فیلتر اتاق

اهمیت زیادی دارد که فیلتر هوای اتاق را به موقع تعویض کنید. آلودگی های محیط که جذب فیلتر سیستم تهویه می شوند، به مرور زمان بوی ماندگی و نامطبوعی به خود گرفته و همین بو را به داخل فضای خودرو، وارد می کنند. بنابر این با تعویض به موقع فیلتر هوای اتاق، می توانید به سادگی مانع انتشار چنین بوی ناخوشایندی شوید. بهترین زمان تعویض فیلتر هوای اتاق خودرو، به صورت فصلی و همگام با سرویس کولر خودرو خواهد بود.

با تعویض به موقع فیلتر هوای داخل خودرو، می توانید از ایجاد بوی بد هنگام روشن کردن سیستم تهویه، جلوگیری به عمل آورید.

روشن کردن فن سیستم تهویه خودرو

به خاطر داشته باشید که شما باید حتما فن سیستم تهویه خودرو را به صورت هفتگی روشن کنید. اگر در فصول معتدل سال به سر برده و نیازی به روشن کردن کولر یا بخاری خودرو نیست، این مورد را فراموش نکنید. حرکت فن و روشن نمودن آن، باعث می شود که ذرات و غبار مانده داخل سیستم تهویه، خارج شده و از حجیم شدن و بو گرفتن آن ها پیشگیری به عمل آید.
همچنین توصیه می شود که در فصول استفاده از سیستم تهویه نیز پیش از خاموش کردن کامل خودرو، دکمه A/C را غیرفعال ساخته و اجازه دهید فن برای چند دقیقه کار کند.

با ااسپری رفع بوی بد کولر ماشین به صورت دوره ای محلول نظافتی کولر خودرو، ضمن تمیز کردن بقایای آلودگی ها، از ایجاد قشرهای باکتریایی و ایجاد بوی بد پیشگیری می کنید.

اسپری کردن دوره ای محلول نظافتی برای پیشگیری از بوی بد کولر ماشین

اگر چه اسپری کردن محلول نظافتی را به عنوان یک راه حل برای برطرف ساختن بوی نامطبوع کولر خودرو معرفی کردیم، اما این اسپری می تواند به عنوان یک راه حل پیشگیرانه نیز به کار گرفته شود.

توصیه می شود که ماهی یک بار از اسپری رقیق آب و سرکه داخل سیستم تهویه و داکت ها، استفاده کنید و همان مراحل خشک سازی با بخاری را دنبال نمایید. به این شکل هر گونه آلودگی در کمترین سطح را زدوده و غلظت آن به حدی نمی رسد که با روشن کردن کولر خودرو، بوی نامطبوع استشمام کنید.