هرزگرد چیست ؟

هرزگرد یا به اختصار  ASR  قطعات خودرو  (Acceleration Skid Regulation  ) در واقع یک فولی مانند می‌باشد که روی یک بلبرینگ تنظیم شده است و به جایی به غیر از بدنه موتور اتصال دیگری ندارد. هنگامی که تسمه  را در دو فولی بالا و پایین جا می‌اندازند به منظور اینکه درجه سفتی آن را تنظیم نمایند ASR   را به کار می‌گیرند. به منظور این کار پیچ روی ASR   را باز می‌نمایند و توسط یک ابزار مخصوص که معمولا یک وزنه می‌باشد، اندازه سفتی تسمه را تنظیم می‌نمایند.

نقش غلطک هرزگرد

غلطک هرزگرد از مهمترین قطعات جانبی مورد استفاده در تسمه تایم خودرو می باشد که اگر به شکل صحیح مورد نصب واقع نشود، ممکن است مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. فراموش نکنید که اگر تسمه تایم نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد، سوپاپ ها نمی توانند به شکل صحیح حرکات چرخشی خود را انجام دهند.

تسمه تایم به نوعی از تسمه پلاستیکی اطلاق می شود که رابطه ی میان میل سوپاپ و میل لنگ را شکل می دهد. برای اولین بار از تسمه تایم در سال 1962 استفاده شد که نتیجه ی آن، بهبود عملکرد مربوط به موتور اتومبیل بود. همچنین پارگی تسمه تایم می توانید آسیب جدی تری را به سوپاپ ها وارد نماید که در این صورت برای تعمیر اتومبیل خود، مجبور هستید هزینه ی گزافی را پرداخت کنید.

اصلی ترین و مهمترین نقش غلطک هرزگرد را، نگه داشتن تسمه تایم شکل داده است. تعمیرکاران بایستی پیچ مربوط به هرزگرد را به اندازه ای بچرخانند که تسمه تایم نه زیاد سفت و نه زیاد شل باشد. تسمه تایم بایستی به گونه ای در محل خود قرار بگیرید که به راحتی جا به جا نشده و حرکات دورانی خود را داشته باشد.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر در خصوص وظیفه ی مربوط به هرزگرد، به کاتالوگ اتومبیل خود مراجعه کرده و سیستم تسمه تایم را با دقت مورد مطالعه قرار دهید. البته فراموش نکنید که به تعداد تسمه های استفاده شده در یک اتومبیل، شما می توانید هرزگردهای متنوعی را نیز مورد مشاهده قرار دهید که البته هر کدام از این هرزگردها، نقش و وظیفه متفاوتی را با یکدیگر دارند.

دلایل خرابی هرزگرد چیست؟

هرزگرد روی یک بلبرینگ تنظیم می‌شود و اگر به بلبرینگ آسیبی وارد شود، به صدا در می‌آید و خیلی زود کارایی خود را از دست خواهد داد. به عبارتی، دقیقا برعکس وظیفه خود عمل می‌نماید، به این معنا که به جای اینکه روند چرخش تسمه را آسان کند، مثل یک ترمز برای تسمه عمل می‌کند و در آخر موجب پاره شدن آن می‌گردد.

اگر در سفت‌ نمودن تسمه از ابزار مخصوص به آن استفاده نکنید، در صورتی که آن شل بسته‌ شود، تسمه درست کار نمی‌کند و ادوات مرتبط به آن درست از قدرت موتور استفاده نمی‌کنند. در مقابل، در صورتی که خیلی محکم بسته شوند، موجب فشار آوردن بر روی تسمه می‌گردند. اعمال فشار بر روی تسمه که یک جسم لاستیکی می‌باشد به صورت مستقیم به خود هرزگرد بر می‌گردد و موجب می‌شود تا بلبرینگ‌های زیر آن آسیب بینند و به اصطلاح فنی کچل گردند و این بخش به مرور زمان به صدا در بیاید.

علائم مربوط به خرابی غلطک هرزگرد

در صورت خراب شدن غلطک هرزگرد، شما می توانید یک سری از علائم را در اتومبیل خود مورد مشاهده کنید که از اولین نشانه های مربوط به خراب شدن قطعه مذکور می توان به صدای جیر جیر اشاره کرد. البته در نظر بگیرید که خرابی بسیاری از قطعات در اتومبیل صدای جیر جیر را به دنبال دارد و شما بایستی از منشا این صدا اطمینان حاصل کنید.

همچنین شما می توانید بلافاصله بعد از شنیدن صدای جیر جیر از اتومبیل خود، سیستم مربوط به تسمه تایم و هرزگرد را با دقت مورد بررسی و چک قرار دهید. خرابی مربوط به غلطک می تواند، فرایند مربوط به عملکرد تسمه تایم را با مشکل اساسی مواجه سازد. همانطور که می دانید هرگونه اختلال در عملکرد تسمه تایم، خسارت های زیادی را در اتومبیل شما به دنبال خواهد داشت.

اگر راننده ها بتوانند به اصول رانندگی و استفاده صحیح از اتومبیل خود، پایبند باشند، بی شک به مدت بسیار طولانی تری می توانند از قطعه مذکور استفاده نمایند.

انواع غلطک هرزگرد

غلطک هرزگرد مورد نیاز خود را با اطمینان خاطر از سایت و فروشگاه تکنوپارت تهیه کرده و آن را در اسرع وقت مورد تعویض قرار دهید. البته در نظر بگیرید که غلطک هرزگرد از انواع مختلفی برخوردار است که از مهمترین انواع این قطعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   هرزگرد تسمه دینام: برای حرکت همزمان هیدرولیک فرمان، دینام و مجموعه کولر، نیازمند استفاده از یک تسمه ای هستیم که به آن تسمه دینام می گویند. از هرزگرد هم برای سفت نگه داشتن تسمه دینام استفاده می شود که این سیستم بتواند به راحت برق مورد نیاز اتومبیل را تامین کند.
  • هرزگرد تسمه تایم: از دیگر مهمترین تسمه های موجود در اتومبیل، می توان به تسمه تایم اشاره کرد،هرزگرد تسمه تایم، از حساس ترین قطعات جانبی مورد استفاده در اتومبیل ها به شمار می آیند که حتما مقاوم ترین و باکیفیت ترین انواع این قطعات را تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار دهید.