بلبرینگ کلاچ چیست ؟

آشنایی با قطعات استفاده شده در اتومبیل، می تواند مزیت های بسیار زیادی را برای راننده ها در خصوص استفاده از خودروی خود داشته باشد.

بی شک یکی از مهمترین قسمت های مربوط به یک اتومبیل را، سیستم کلاچ خودرو شکل داده است که شما می توانید با درگیر کردن این سیستم، اتومبیل تان را به حرکت در بیاورید.

توجه نمایید که بلبرینگ کلاچ یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در اتومبیل ها می باشد که نقش مربوط به این قطعه و سیستم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و شما می توانید متنوع ترین انواع این قطعات را به راحتی از وب سایت فروشگاه اینترنتی پیش روی خود، مورد بررسی قرار دهید.

اگر شما هم قصد دارید تا از سیستم کلاچ خودرو، بهترین استفاده را داشته باشید، می توانید به شکل دوره ای بلبرینگ مربوط به کلاچ اتومبیل خود را با دقت مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه مقاله می خواهیم تا در مورد نقش و راهنمای خرید اینترنتی بلبرینگ کلاچ، توضیحات بیشتر و مفصل تری را به حضورتان ارائه دهیم.

نقش و وظیفه ی مربوط به بلبرینگ کلاچ

بلبرینگ کلاچ یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در هر اتومبیلی می باشد که از عملکرد بسیار حرفه ای و دقیقی برخوردار است. کلاچ در واقع رابطه ی میان گیربکس و موتور را برقرار می کند.

در واقع اصلی ترین کارایی مربوط به این قطعه، انتقال و کنترل نیروی مکانیکی می باشد. کلاچ می تواند نیرو را از یک شفت به شفت دیگری هدایت کرده و آن را مدیریت نماید. همچنین از مهمترین وظیفه ی مربوط به بلبرینگ کلاچ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض کردن دنده
  • خلاص کردن خودرو
  • قطع کردن ارتباط میان گیربکس با موتور
  •  وصل کردن ارتباط میان گیربکس و موتور
  • انتقال نیرو

به جرات می توان گفت، کلاچ از اصلی ترین قطعات مورد استفاده در سیستم انتقال نیرو می باشد که می تواند در یک روند و مسیر بسیار مشخص شده ای، نیروی چرخشی را از میل لنگ ها دریافت نموده و آن را به سمت چرخ های اتومبیل هدایت کند.

یکی از مهمترین سوال هایی که ذهن راننده ها را به سوی خود جذب نموده، علل استفاده از سیستم کلاچ خودرو در اتومبیل ها می باشد که از مهمترین علل استفاده از این سیستم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کنترل کردن سرعت مربوط به حرکت محورهای اتومبیل در وضعیت رانندگی مختلف
  •  قابلیت تعویض کردن دنده ها، بدون اینکه اتومبیل متوقف یا خاموش شود.
  • تامین میزان گشتاوری لازم برای حرکت خودرو

گشتاور هر موتوری در زمان حرکت صفر می باشد و اتومبیل برای حرکت خود نیاز دارد تا میزان گشتاوری را به یک حد مشخصی، برساند. بی شک سیستم کلاچ خودرو می تواند میزان گشتاوری مورد نیاز موتور را به حد لازم رسانده و شما بتوانید یک رانندگی بسیار راحت و نرمی را برای خود به ارمغان آورید.

مهمترین علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

در صورت خرابی بلبرینگ کلاچ، شما می توانید یک سری از مهمترین نشانه ها و علایم را مورد مشاهده قرار دهید که آشنایی با این علایم می تواند مزیت های زیادی را برای شما به ارمغان آورد. چرا که شما می توانید به موقع، به خرابی قطعه مذکور در اتومبیل خود پی برده و از این طریق اقدام به تعویض بلبرینگ مذکور نمایید. از مهمترین علایم مربوط به خرابی بلبرینگ در سیستم کلاچ خودرو، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سفتی پدال کلاچ
  • خورده شدن چرخ دنده
  •  صداهای بسیار عجیب و غریب از کلاچ
  •  لرزش پدال کلاچ

هر یک از این نشانه ها می تواند نشانگر بروز یک مشکل اساسی، در سیستم کلاچ خودرو باشد که در این صورت راننده ها نمی توانند دنده ها را به راحتی تعویض کرده و گشتاوری لازم را در اتومبیل خود ایجاد کنند. در قسمت های بعدی سعی داریم تا راجع به هر یک از نشانه های خرابی بلبرینگ در سیستم کلاچ خودرو، اطلاعات بیشتری را ارائه دهیم.

سفتی پدال کلاچ

یکی از اصلی ترین نشانه های مربوط به خرابی بلبرینگ کلاچ را، سفتی پدال کلاچ شکل داده است. سفتی پدال در صورتی اتفاق می افتد که روغن گیربکس کم شده باشد. پیشنهاد می کنیم که برای عملکرد بهتر بلبرینگ کلاچ در سیستم کلاچ خودروی خود، از مرغوب ترین روغن گیربکس استفاده کنید و به شکل دوره ای نیز، روغن مربوط به سیستم کلاچ خودرو را مورد چک قرار دهید.

همچنین خرابی مربوط به صفحه کلاچ نیز می تواند سفتی پدال را به دنبال داشته باشد و این امر اگر جدی گرفته نشود، ممکن است خسارت های بسیار زیادی را برای اتومبیل تان وارد کرده و شما برای تعمیر آن، هزینه های زیادی را پرداخت کنید. شما می توانید در صورت سفتی پدال کلاچ، اتومبیل خود را نزد یکی از مکانیک های حرفه ای انتقال داده و علت سفتی پدال را بررسی نمایید.

خورده شدن چرخ دنده

خورده شدن چرخ دنده از دیگر مهمترین علایم خرابی مربوط به بلبرینگ کلاچ  می باشد که شما می توانید صدای خرد شدن دنده ها را به وضوح از سیستم کلاچ خودروی خود احساس نمایید. خورده شدن چرخ دنده ها، آسیب های زیادی را به دنده ها وارد کرده و شما مجبور هستید تا دنده های اتومبیل خود را تعویض کنید که البته این اقدام نیازمند هزینه های کلانی می باشد.

توجه نمایید که هرگونه خرابی در بلبرینگ کلاچ، می تواند آسیب های شدیدی را به دنده ها وارد کند. راننده ها می توانند در صورت شنیدن صدای خرد شدن دنده های اتومبیل خود، سریعا به یکی از معتبرترین تعمیرگاه شهر خود مراجعه کرده و سیستم کلاچ خودروی خود را مورد بررسی قرار دهند.

صداهای بسیار عجیب و غریب از کلاچ

افرادی که به دنبال آشنایی با مهمترین علایم خرابی مربوط به بلبرینگ کلاچ اتومبیل خود هستند، می توانند به صداهای شنیده شده از سیستم کلاچ خودرو، توجه لازم را داشته باشند تا بتوانند خرابی مربوط به بلبرینگ کلاچ را به موقع شناسایی کرده و اقدامات لازم به تعویض این قطعه را در زمان مناسبی انجام دهند.

راننده ها می توانند در صورتی که به پدال کلاچ، فشار وارد می کنند، صداهای عجیبی را بشنوند که این صداها می توانند بسیار تند و زننده باشند. خرابی مربوط به یاتاقان های مورد استفاده در سیستم کلاچ خودرو، می تواند به مرور زمان سبب خرابی بلبرینگ ها شود.

در این حالت بلبرینگ ها نمی توانند بار بالایی را تحمل کرده و در زمان بسیار کوتاهی دچار خرابی شوند. خرابی بسیاری از قطعات در اتومبیل ها، می تواند صداهای بسیار متعددی را به دنبال داشته باشد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که در صورت شنیدن هرگونه صدایی از اتومبیل خود، علل آن صدا را جدی گرفته و مشکل احتمالی را مورد بررسی قرار دهید.

لرزش پدال کلاچ

لرزش پدال از دیگر مهمترین نشانه های مربوط به خرابی بلبرینگ کلاچ می باشد که شما در هنگام قرار دادن پای خود بر روی پدال کلاچ، متوجه این لرزش می شوید. لرزش پدال میتواند مشکلات بسیار زیادی را در سیستم کلاچ خودرو به وجود آورد به طوری که سیستم کلاچ خودرو دیگر نمی تواند نیروی لازم را به شکل مساوی در صفحه کلاچ انتقال دهد.

اگر شما نیز با لرزش پدال کلاچ مواجه شدید، می توانید به خراب بودن بلبرینگ کلاچ اتومبیل خود پی ببرید و سریعا اقدام به تعویض این قطعه نمایید. لرزش پدال کلاچ، گشتاور مورد نیاز موتور را نیز، کاهش داده و راننده ها نمی توانند رانندگی راحتی را تجربه کنند.

مناسب ترین زمان برای تعویض بلبرینگ کلاچ کی می باشد؟

توجه داشته باشید که سیستم کلاچ خودرو از سه قسمت اصلی و مهمی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • بلبرینگ کلاچ
  • صفحه کلاچ
  •  دیسک کلاچ

همچنین در صورتی که جزئی ترین ایرادی در یکی از این قسمت ها به وجود آید، ممکن است مشکلات بسیار زیادی را در هنگام تعویض دنده تجربه کنید. به همین دلیل پیشنهاد می شود که به شکل دوره ای و مرتب اقدام به بررسی سیستم کلاچ خودروی خود نمایید تا بتوانید در صورت مشاهده ی هرگونه ایرادی، اقدامات لازم را به موقع انجام دهید.

معمولا در سرویس های ادواری اتومبیل ها، تعمیرکاران موظف هستند تا سیستم کلاچ خودروها را مورد بازبینی قرار دهند که در این صورت می توانید به موقع، به خرابی بلبرینگ کلاچ اتومبیل تان پی ببرید. استفاده صحیح از سیستم کلاچ خودرو می تواند خرابی های مربوط به قطعات این سیستم را به تعویق انداخته و شما نیز مجبور نشوید هزینه های زیادی را بابت تعویض بلبرینگ های کلاچ بپردازید.

همچنین اگر نتوانید به موقع فرایند تعویض بلبرینگ های کلاچ را انجام دهید، در این صورت ممکن است هزینه های بسیار زیادی را بابت تعمیر سیستم کلاچ خودروی خود، پرداخت کنید.

در بسیاری از مواقع راننده ها بر این باورند که با تعویض روغن گیربکس اتومبیل خود، می توانند خرابی های مربوط به سیستم کلاچ خودرو را رفع کنند. در حالی که این امر یک اقدام اشتباهی بوده و شما بایستی علائم خرابی مربوط به سیستم کلاچ خودروی خود را به خاطر سپرده و آنها را جدی بگیرید.