در دور جدید واردات خوشبختانه علاوه بر کراس اوورها، تعدادی سدان اقتصادی و اسپرت و حتا هاچ‌بک نیز وارد بازار شد تا به این ترتیب تنها شاهد جولان کراس اوورهای کوچک و بزرگ در بازار وارداتی ها نباشیم. از جمله سدان های وارداتی می توان به تویوتا کرولا و لوین، سوزوکی سیاز، هوندا سیتی و سیویک و… اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو سدان سیتی و سیاز بپردازیم و ببینیم کدام سدان اقتصادی با برند ژاپنی ارزش خرید بیش‌تری دارد.

سوزوکی سیاز و هوندا سیتی

محصولات سوزوکی از جمله خودروهایی هستند که در بازار ایران سابقه خوب و محبوبیت بالایی دارند. موفق ترین و بزرگ ترین تجربه حضور سوزوکی در ایران را می بایست مربوط به گرند ویتارا دانست که سال‌ها بر روی خط تولید ایران خودرو حضور داشت و به یک کراس اوور نیمه آفرودی محبوب مبدل شد. اکنون دوباره پس از چندسال وقفه، راسا موتور به سراغ سوزوکی رفته و محصولاتی همچون سیاز، بالنو، سوزوکی و… را برای بازار ایران در نظر گرفته است.

سوزوکی سیاز را می بایست یک سدان کاملاً اقتصادی دانست که حتا در بحث طراحی هم برای آن وقت زیادی صرف نشده و همه چیز در ساده ترین حالت ممکن شکل گرفته است. چراغ های جلو ابعاد بزرگی دارند و از دو طرف به جلوپنجره خودرو متصل هستند. یک نوار کرومی نازک نیز زیر جلوپنجره به‌کار رفته است که در ادامه به دی لایت های داخل چراغ های جلو ختم می شود. در نمای عقب هم چراغ ها ابعادی بزرگ دارند و ارتفاع صندوق بالا به نظر می رسد. در کل با نگاهی به سوزوکی سیاز می توان به سرعت فهمید که با یک خودروی کاملاً اقتصادی مواجه هستیم که قرار نیست هیجان خاصی را برای‌مان به ارمغان بیاورد و صرفاً یک خودروی خانوادگی برای جابه‌جایی از نقطه A به B است. البته از نوع بی دردسر و بدون خرابی.

در طرف مقابل، سیتی را داریم. سیتی در بخش طراحی ظاهری به مراتب نسبت به سیاز جذاب تر و به‌روزتر جلوه می کند و انگتر با یک سیویک یا آکورد با ابعادی بسیار کوچک تر مواجه هستید. در نمای جلو چراغ ها کشیده و با گرافیک راخلی زیبایی هستند و به وسیله یک نوار مشکی به یکدیگر متصل هستند. در نمای کناری به طرز بسیار خوبی، ویل بیس خودرو زیاد به نظر می رسد که این مورد کاملاً در فضای پای عقب مشهود است و بالاخره در بخش عقب خودرو هم با چراغ هایی بزرگ مواجه هستیم که طراحی ساده اما گرافیک خوبی دارند. به طور کلی، نمای عقب سیتی به اندازه بخش جلوی آن جذاب نیست، اما از نظر هماهنگی و زیبایی شناختی، نمره خوبی را می گیرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

سیاز در نسخه واردشده به ایران به امکاناتی همچون مانیتور ۷ اینچی با Android Auto و Apple CarPlay، کلاستر نیمه دیجیتال، ۲ ایربگ، ترمز کمکی، ایزوفیکس، سیستم کنترل پایداری و ترکشن کنترل، کروز کنترل، کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های کناری تاشو برقی، سیستم پایش فشار تایر (TPMS)، روکش چرم صندلی‌ها، چراغ های مطالعه ردیف عقب، چراغ های جلو LED، دوربین و سنسور عقب، آفتاب‌گیر عقب، کی‌لس استارتر و… مجهز شده است.

از مهم ترین امکانات و آپشن های هوندا سیتی نیز می توان به مواردی همچون ۶ ایربگ، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی، سیستم پایش فشار تایرها (TPMS)، کروز کنترل، صندلی ایزوفیکس، فرمان کمکی برقی، کامپیوتر سفری، دنده پشت فرمان، حالت ECON، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کیت کمک های اولیه، دکمه تماس اضطراری (SOS)، دوربین دنده عقب، تهویه اتوماتیک، مولتی مدیای ۸ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور نور، دی لایت و… اشاره کرد.

مشخصات فنی دو خودرو

سوزوکی سیاز در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلوی سیاز منتقل می‌شود. به صورت کلی، ممکن است این قدرت و مشخصات اندک به نظر برسد، اما با نگاهی به وزن حدود ۱ تُنی سیاز می‌توان دریافت که این مشخصات برای آن کافی است.

نسخه وارداتی سیتی، که توسط شرکت آذریوردسال عرضه می شود، مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که از تکنولوژی هایی نظیر VTEC و تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره می برد. این موتور می تواند ۱۲۱ اسب بخار توان و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT نسل سه (۹ سرعته) به چرخ های جلو تحویل دهد و شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه را برای هوندا سیتی به ارمغان بیاورد.