مشخصات تویوتا کرولا کراس

کلاس بدنه
کراس اوور
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
E-CVT
حداکثر توان
194 اسب بخار
تنفس موتور
هیبرید
تعداد سیلندر
4 سیلندر

مزایا و معایب تویوتا کرولا کراس

مزایا

کیفیت قابل قبول، استهلاک کم، مصرف سوخت اقتصادی، امکانات مناسب، ایمنی بالا

معایب

عدم عرضه نسخه فول، طراحی نه چندان مدرن و بروز

بررسی تویوتا کرولا کراس

تویوتا کرولا یکی از پرآوازه ترین محصولات در تاریخ صنعت خودرو جهان است که طی سالیان متمادی توانسته رکورد پرفروش ترین محصول تویوتا وین یکی از پرفروش ترین خودروهای تاریخ را از آن خود کند. از سوی دیگر با توجه به اقبال عمومی خریداران به خودروهای شاسی بلند و کراس اوور، مدیران تویوتا را بر آن داشت که پرفروش ترین محصول خود یعنی کرولا را با این سگمنت آمیخته کند و محصولی جدید را برای سهم خواهی بیشتر از بازارمعرفی کند. بر این اساس در سال 2020 شاهد معرفی رسمی تویوتا کرولا کراس بودیم که برای نخستین بار به عنوان یک کراس اوور کامپکت به نمایش عمومی در آمد. تویوتا کرولا کراس براساس همان پلتفرم TGNA-C توسعه یافته که نسل دوازدهم تویوتا کرولا (E210) و تویوتا C-HR نیز براساس این پلتفرم توسعه یافته‌اند. تویوتا کرولا کراس اوور با هدف قرار گیری در سبد محصولات تویوتا در جایگاهی میان تویوتا C-HR‌ و تویوتا RAV4 پا به عرصه رقابت گذاشته است.

گفتنی است تویوتا کرولا کراس یکی از محصولات همکاری مشترک تویوتا و شریک تجاری چینی اش یعنی FAW است که در خط تولید این خودروساز چینی مونتاژ و تولید می شود و استانداردهای کیفی مشابه با نمونه‌های مونتاژ شده در ژاپن، آمریکا، تایلند و سایر کشورها را دارد.. همچنین نمونه های انتخابی جهت ورود به بازار ایران نیز از این طریق تامین خواهند شد. گفتنی است چندی پیش نمونه های اولیه تویوتا کرولا کراس در نسخه های بنزینی و هیبریدی وارد گمرکات کشور شدند و در حال گذراندن مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم جهت ورود به بازار هستند.

داخل تویوتا کرولا کراس

با نگاهی به فضای کابین تویوتا کرولا کراس می توان به خوبی دریافت که با خودرویی اقتصادی همراه هستیم. چرا که زبان طراحی به کار رفته در این خودرو مشابه با سایر محصولات اقتصادی این برند ژاپنی است و به خوبی با حفظ المان های مشترک تویوتا، ذات اقتصادی خود را خفظ کرده است. طراحی داشبورد به صورت یکپارچه و ساده دقیقا مشابه با محصولات میان رده تویوتا از جمله کرولا و لوین است. خط افقی سراسری که به طرفین داشبورد و کابین امتداد یافته، با دریچه های افقی تکمیل می شود. همچنین یک نمایشگر لمسی 8 اینچی در مرکز داشبورد تعبیه شده که در قسمت زیرین آن، تریم مشکی پیانویی محلی برای قرار گرفتن کنترلرهای سیستم تهویه است. بخش بالای داشبورد در مدل‌های مختلف، از خاکستری تیره تشکیل شده اما قسمت میانی به رنگ صندلی‌ها، سیاه، کرم روشن یا حتی قرمز است.

غربیلک فرمان سه شاخه با پوشش چرمی از دیگر ویژگی های کابین تویوتا کرولا کراس است که به عقیده بسیاری از علاقه مندان، طرح D-Cut غربیلک فرمان می توانست در زیبایی و جذابیت کابین موثر واقع شود. گفتنی است کیفیت متنریال مصرفی درون کابین از فراتر از یک خودروی اقتصادی ارزان قیمت است که در نوع خود از نکات مثبت و قابل توجه به شمار می رود. با توجه به فاصله محوری 2640 میلی متری کرولا کراس به خوبی ۴ سرنشین بلند قد را داخل خود جای می‌دهد. همچنین حجم فضای صندوق در این کراس اوور ۶۸۰ لیتر است که اگر صندلی‌های ردیف دوم جمع شوند، حجم این فضا به ۱۷۵۰ لیتر افزایش خواهد یافت.

طراحی تویوتا کرولا کراس

با وجود آن که تویوتا کرولا کراس بر اساس پلتفرم TGNA-C مشترک نسل دوازدهم تویوتا کرولا (E210) و تویوتا C-HR توسعه یافته است، اما به لحاظ طراحی و چهره ظاهری، شباهتی به تویوتا کرولا ندارد. تویوتا کرولا کراس دارای طول ۴۴۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۲۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۴۰ است. از طرفی با نگاهی دقیق تر به طراحی ظاهری این خودرو می توان دریافت که در نمای جلو رگه هایی از نسل پنجم تویوتا راوفور به خوبی قابل مشاهده است. چراغ‌های باریک و کشیده با ابعاد بزرگ نسبت به کل بدنه، فرم یک خودروی ژاپنی را برای کرولا کراس به نمایش در آورده است. استفاده از ادوات پلاستیکی در بسیاری از بخش های بدنه به دلیل آن که با محصولی اقتصادی سروکار داریم، چندان دور از انتظار نیست. اما همین امر در برخی از قسمت ها از جمله رکاب ها و دور گلگیرها، سبب شده تا کرولا کراس ظاهری عضلانی تر به خود بگیرد. در نمای جانبی این کراس اوور کامپکت پیچیدگی چندانی مشاهده نمی شود و تنها خطوط سیال و برجسته که روی درها و گلگیرها امتداد یافته، نظر را به خود جلب می کنند.

همچنین در این بخش می توان شباهت کرولا کراس با راوفور را به خوبی مشاهده کرد. کرولا کراس با رینگ اسپرت آلومینیومی ۱۸ اینچ با رنگ مشکی یا نقره‌ای، همراه تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر در بسیاری از کشورهای عرضه می شود. اما در نمای عقب هم مانند جلو شاهد استفاده از چراغ های باریک و کشیده هستیم که بی شباهت با تویوتا راوفور نیستند. همچنین اسپویلر بالای شیشه و آنتن کوسه ای و دیفیوزر حجیم نصب شده در قسمت زیرین سپر، همگی در جذابیت ظاهری این کراس اوور کامپکت نقش بسزایی دارند. در مجموع می توان گفت که تویوتا کرولا کراس در عین سادگی ظاهری که دارد، به خوبی توانسته اصالت ژاپنی تویوتا را حفظ کند.