هوا ممکن است در یک روغن روان‌کننده به اشکال مختلف وجود داشته باشد. درک این اشکال به شما کمک می‌کند تا تاثیر آن بر دستگاه و روان‌کننده را کاهش دهید. همه روغن‌های روان‌کننده دارای سطحی از هوا هستند که در حالت طبیعی به عنوان هوای محلول شناخته می‌شود. برای روغن‌های معدنی، سطح نرمال هوای محلول حدود 10 درصد حجمی است. در این سطح، روغن ظاهری شفاف و روشن خواهد داشت و ابری مشاهده نخواهد شد. خطرات ناشی از هوای محلول در سطوح خطرناک شامل تسریع تخلیه افزودنی و اکسیداسیون روغن روان‌کننده است. بنابراین هنگامی که روغن هوای بیشتری به خود گرفت، به عنوان هوای حباب‌دار شناخته می‌شود و این حالت به صورت حباب‌های هوای میکروسکوپی معلق که ظاهر روغن را کدر می‌کند مشخص خواهد شد. هوای وارد شده اثرات منفی روی ماشین و روغن داشته و سبب تراکم‌پذیری روغن، شکست استحکام فیلم، افزایش اکسیداسیون و در نهایت آسیب به تجهیزات می‌شود.

شکل بعدی آلودگی هوای آزاد است. این مورد شامل حفره‌های هوای به دام افتاده در مناطق مرده، مناطق مرتفع و لوله‌های ایستاده است. تراکم‌پذیری هیدرولیک و خوردگی نیز از آثار مخرب این شکل از آلودگی در روانکار  است. فوم آخرین حالت آلودگی هوا است که می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به اجزای دستگاه شود، زیرا فوم قابلیت ورود به خط مکش پمپ را دارد و منجر به گرسنگی روغن، مشکلات تراکم پذیری و قفل شدن می‌شود. همچنین اگر از مخزن به مناطق اطراف سرازیر شود، می‌تواند مشکلات ایمنی ایجاد کند. توجه داشته باشید فوم به صورت یک عایق حرارتی کارآمد عمل می‌کند که کنترل دمای روغن را دشوار می‌سازد. وجود حباب‌های هوا در سیال می‌تواند منجر به اکسیداسیون بیش از حد، کاویتاسیون، کاهش خواص روانکاری روغن و خرابی سیستم هیدرولیک شود.فوم نشان‌دهنده این است که یک تغییر نامطلوب در مخزن روغن رخ داده است. مواردی مانند اکسیداسیون، آلاینده‌ها، آلودگی آب و حلال‌ها می‌توانند کشش سطحی را کاهش داده و باعث انتشار ضعیف هوا و کف شوند. وجود فوم همچنین ممکن است کاویتاسیون (پدیده حفره‌زایی)، کاهش خواص روانکاری روغن و خرابی سیستم هیدرولیک را به همراه داشته باشد.


چرا روغن ترمز ماشین کف می کند؟

اگر توجه کرده باشید، زمانی که مایعی را هم می‌زنید، حباب‌های هوا در سطح آن ایجاد خواهد شد. زیرا هوا در لابه لای آن نفوذ کرده و خودش را به شکل حباب در روغن نشان می‌دهد. در این میان روغن ترمز نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این خاطر که هوا می‌تواند به شیوه‌های مختلف در روغن وجود داشته باشد.

تمامی روغن‌ها و روان کننده‌ها با هوا در تماس بوده که در حالت طبیعی به شکل محلول در آن‌ها وجود دارد. اما بایستی این میزان حلالیت دارای درصدی نرمال باشند. به عنوان مثال در روغن‌های معدنی، حدود 10% از حجم آن را هوا تشکیل داده که باز هم سطحی شفاف و نرمال خواهندداشت.

زمانی حلالیت هوا در روغن خطرناک بوده که از میزان بیشتر شده و سبب تخلیه سریع افزودنی و اکسیداسیون روغن روان کننده شود. پس زمانی روغن هوای بیشتری را به خود می‌گیرد که حباب‌هایی به اندازه‌ای در مقیاس میکروسکوپی روی سطح روان کننده را بگیرد.

در این شرایط روغن کدر شده و روغن ترمز می‌تواند تاثیرات منفی خود را روی ماشین و ترمزهای آن داشته باشد. چرا که وجود هوا در روغن ترمز، علاوه بر تراکم پذیری روغن، سبب شکست استحکام فیلم، افزایش اکسیداسیون و در نهایت آسیب به قطعات داخلی شود.

یگر موردی که باعث کف کردن روغن ترمز خواهدشد، وجود حباب هوا در قسمت‌های مرده، مرتفع و لوله‌های ایستاده خواهد بود. با این اوصاف تراکم‌پذیری هیدرولیک و خوردگی نیز از جمله آثار مخرب کف کردن روغن ترمز به حساب می‌آید.

کف کردن روغن ترمز چه خطراتی را بدنبال خواهد داشت؟

به وجود آمدن فوم در روغن ترمز، دیگر حالت آلودگی بوده تا حد زیادی به سیستم ترمز آسیب وارد می‌کند. چرا که در زمان مکش پمپ، فوم به داخل سیستم وارد شده و به اصطلاح سبب گرسنگی روغن، تراکم‌پذیری و قفل شدن آن می‌شود.این احتمال نیز وجود دارد که از مخزن سر ریز شده و وارد سایر قسمت‌های خودرو شود و امنیت خودرو را به خطر بیندازد. یا اینکه فوم مانند عایقی حرارتی عمل کرده و از کنترل دمای روغن جلوگیری می‌کند.دیگر مشکلی که کف کردن روغن ترمز به وجود می‌آورد اکسیداسیون بیش از اندازه، کاویتاسیون، کاهش خواص روانکاری روغن و سیستم هیدرولیک است. وجود فوم در روغن ترمز ماشین بیانگر تغییری نامطلوب در مخزن روغن به حساب می‌آید.در حقیقت اکسیداسیون، آلاینده‌ها، آلودگی آب و حلال‌ها کشش سطحی را کاهش داده و باعث انتشار هوا و کف در روغن می‌شوند. ورود فوم نیز سبب کاویتاسیون، کاهش خواص روانکاری روغن و خراب شدن سیستم هیدرولیک خواهد شد.


علت کف کردن روغن ترمز ماشین چیست؟

همانطور که گفته شد ورود هوا به خاطر نشتی، درزگیرهای آسیب دیده یا عملکردهای نامناسب تنفس و دریچه‌ها، باعث مخلوط شدن هوا با روغن و ایجاد حباب و در نتیجه به وجود آمدن کف شود. اما این تنها دلیل کف کردن روغن ترمز نیست؛ در ادامه به سایر دلایل آن می‌پردازیم:

سطح بالای روغن ترمز

سطح روغن ترمز مورد استفاده در مخزن باید متناسب باشد. چراکه پر کردن بیش از اندازه روغن ترمز، باعث کوبیدن و هوادهی روغن و در نهایت کف کردن آن خواهد شد.

هم زدن روغن ترمز

هم زدن روغن در مخازن و حوضچه‌های موجود در خودرو مخصوصا چرخ دنده‌ها، سبب ورود هوا به مایع خواهد شد. در نتیجه با حباب زدن روغن ترمز مواجه خواهید شد.

آلودگی در روغن ترمز

روغن ترمز بایستی عاری از هرگونه آلودگی باشد. به این معنا که بایستی هیچ اثری از آب یا سایر آلودگی‌ها در آن وجود نداشته باشد. زیرا در غیر این صورت با کف کردن روغن همراه خواهد شد.

دمای بالای روغن ترمز

از آنجایی که افزایش دمای روغن سبب کاهش ویسکوزیته روغن خواهدشد، روغن ترمز سریع‌تر کف می‌کند. علاوه بر این دمای بالا می‌تواند سبب افزایش سرعت انتشار هوا شود.

کم بودن ویسکوزیته روغن ترمز

در صورتی که ویسکوزیته یا همان گرانروی روغن کاهش پیدا کند، روغن ترمز راحت تر کف خواهد کرد.

از کجا بفهمیم روغن موتور کف کرده است

شاید بپرسید که از کجا می توان فهمید روغن موتور کف کرده است که باید گفت تنها جایی که می توان این موضوع را مشاهده کرد، درب محل ورود روغن موتور به موتور است. زمانی که شما این درب را باز می کنید می توانید ببینید که در پشت درب آیا کف های شیری رنگ یا سفید رنگی وجود دارد یا خیر. در صورت مشاهده این موضوع باید اقدام به رفع مشکل کنید چراکه بی توجهی به کف کردن روغن موتور می تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری برای خودروی شما شود و هزینه های گزافی را برای شما ایجاد کند.

سخن پایانی

در مطالب فوق درباره علل کف کردن روغن موتور و راه‌های تشخیص آن آشنا شدیم و فهمیدیم در صورتی که این مشکل به موقع برطرف نشود احتمال دارد که آسیب‌های زیادی به ماشین وارد کند و هزینه زیادی برای افراد در پی داشته باشد؛ از همین رو ضروری است هر چند وقت یکبار روغن موتور و اجزای آن را کنترل و بررسی کنید تا از آسیب دیدن خودرو جلوگیری کنید. با توجه به اینکه روغن موتور با حرارت بسیار بالا درون موتور خودرو فعالیت می‌کند در صورتی که حتی با یک قطره آب ترکیب شود، این قطره سریعا به بخار تبدیل شده و سبب به وجود آمدن کف روی روغن موتور می‌شود.