علت صدای فرمان در حالت درجا یا علت صدای فرمان در حالت چرخاندن را کجا باید جستجو کنیم؟ فرمان و سیستم تعلیق باید به نرمی و بدون صدا کار کنند و هر صدایی در آن می‌تواند نشانه یک خرابی بزرگ باشد. صدای قیژ قیژ، صدای ناله، صدای تق تق و هر صدای دیگری از سیستم تعلیق نشان از این دارد که شما با یک خطر بزرگ در این سیستم روبرو هستید و هر چه زودتر باید برای رفع آن اقدامی کنید. تنها در این صورت است که نگرانی‌های امنیتی شما در زمان رانندگی رفع خواهد شد، وگرنه ممکن است خسارات بیشتری متحمل شده و مجبور به پرداخت هزینه‌های به مراتب بیشتری برای تعمیرات هم شوید.

علت صدای تق تق فرمان در حالت درجا یا علت صدای قیژ در هنگام چرخاندن فرمان دو روی یک سکه هستند که یک طرف آن نشان دهنده بروز یک اتفاق بد در خودرو شما است و طرف دیگر آن نیز نشان دهنده هشداری برای برطرف کردن هر چه زودتر آن برای راننده است تا منتظر اتفاقات و خسارات بدتر نشود. پس اگر صدای تق تق از سیستم تعلیق خودرو شما به گوش می‌رسد، خبر بد ایرادی است که باید برطرف شود و خبر خوب این است که هنوز می‌توانید از اتفاقات بدتر جلوگیری کنید.

مهمترین علل خروج صدا از فرمان در زمان چرخاندن

  • خشک شدن بوش‌ها

بوش جعبه فرمان از قطعاتی است که هم در داخل و هم خارج از جعبه فرمان قرار دارد و مانع از خلاصی بیش از حد جعبه فرمان می‌شود. حال اگر این قطعه به هر دلیلی بیش از حد خشک شود، عملکرد آن با سروصدای زیادی همراه می‌شود. برای همین در درجه اول میتوانید به بررسی وضعیت بوش‌ها بپردازید و از شرایط آن اطمینان پیدا کنید.

  • ایراد در جعبه فرمان

گاهی اوقات از سیستم فرمان صدای ناله به گوش می‌رسد که این صدا نشان از عملکرد بد جعبه فرمان دارد. از آنجایی که جعبه فرمان نقش زیادی در انتقال گشتاور دارد، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و سیستم خیلی سریع مورد بررسی قرار بگیرد. بروز هر نوع مشکل در جعبه فرمان میتواند تبدیل به یک چالش بزرگ شود و خودرو را با مشکل مواجه کند.

  • خرابی بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های فرمان

از دیگر علل خروج صدا از فرمان هنگام چرخاندن باید به خرابی بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های فرمان اشاره کرد. زمانی که این قطعات خراب می‌شوند، موجب خروج سروصدا از فرمان در حال چرخش می‌گردند. در این شرایط صدای قیژ مانندی از فرمان خارج شده که نشان از خرابی این قطعات دارد.

  • خرابی ضربه‌گیرها

قطعات سیستم فرمان تحت تاثیر تکان‌ها و ضربات شدید ممکن است دچار ایراداتی شوند. این تکان‌ها تا جایی توسط کمک فنرها و ضربه‌گیرها دفع می‌شوند. اما در صورتی که تکان‌ها و ضربات بیشتر و شدیدتر شود، احتمال بروز ایراداتی همچون سروصدای فرمان در حالت درجا و یا چرخش بیشتر می‌شود.

  • خرابی میل فرمان

میل فرمان قطعه‌ای است که در فرآیند انتقال نیرو به چرخ‌ها نقش دارد و عضو مهمی از سیستم فرمان خودرو محسوب می‌شود. زمانی که این قطعه خراب شود، سبب خروج صدای فرمان در حال چرخش می‌شود. به جز خروج صدا از فرمان، علائم دیگری هم نشان از خراب بودن میل فرمان دارند که در این رابطه باید به عدم چرخش متناسب چرخ‌ها با چرخش فرمان اشاره کرد.

  • خرابی شفت فرمان

شفت فرمان یک قطعه U شکل بوده که در سیستم فرمان خودرو قرار می‌گیرد. این قطعه نیز در صورت خراب شدن نیاز به تعویض دارد. در تمام چرخش‌های فرمان، شفت نیز همراه به آن به چرخش درمی‌آید. برای همین اگر این قطعه خراب شود، موجب خروج صدا از فرمان در حال چرخش می‌شود.

 

دلیل صدای تق تق فرمان هنگام عبور از دست انداز ها چیست؟

صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها ممکن است به دلیل عوامل زیر باشد:

سیستم تعلیق

صدای “تق تق” ممکن است ناشی از خرابی یا کمبود گریس در قطعات سیستم تعلیق ، مانند گاشتاپوها ، میله‌ها ، بلندها و لنگرها باشد . همچنین ، وجود فرسایش ، شکستگی یا ایجاد فاصله غیرمعمول در قطعات تعلیق نیز می‌تواند به ایجاد این صدا منجر شود  .

سیستم فرمان

خرابی در قطعات سیستم فرمان مانند بلندهای فرمان ، جوانه‌های میله فرمان یا بلندهای تعلیقی که بر روی دست‌انداز قرار دارند ، می‌تواند به ایجاد صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها منجر شود .

دست‌اندازها

صدای “تق تق” ممکن است ناشی از برخورد بدنه خودرو با دست‌اندازها و ایجاد اصطکاک باشد . در بعضی مواقع ، ناهماهنگی بین دست‌انداز و سیستم تعلیق می‌تواند این صدا را تولید کند .

سایر عوامل

عوامل دیگری نیز می‌توانند به ایجاد صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها منجر شوند ، مانند اصطکاک نامناسب بین قطعات بدنه و قطعات تعلیق یا وجود شیارها ، ترک‌ها یا فرسایش در قطعات مختلف .

صدای تق تق فرمان در حالت درجا

علت تق تق جلوبندی هنگام چرخاندن فرمان در حالت درجا، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رینگ چرخ‌ها مشکل دارند و کیفیت آن‌ها به‌شدت پایین است.
  • جعبه فرمان سالم نیست.
  • سیستم جلوبندی و تعلیق، با مشکلاتی همراه است.
  • لاستیک‌ها به‌اندازه کافی باد ندارند.

چگونه این مشکلات را رفع کنیم؟

برای رفع علت تق تق جلوبندی هنگام چرخاندن فرمان و دیگر مشکلات، نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • نگهداری منظم و بررسی مایعات، برای جلوگیری از آلودگی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک ضروری است.
  • جلوگیری از این خرابی‌ها، با بازرسی‌های منظم و تعویض به‌موقع قطعات فرسوده امکان‌پذیر خواهد بود.
  • یک مشکل در سیستم تعلیق یا فرمان، می‌تواند به سرعت و به‌راحتی توسط مکانیک حرفه‌ای تشخیص داده شود. بنابراین برای رفع این مشکلات، حتما به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.
  • سبک رانندگی نیز تاثیر زیادی در ایجاد مشکلات خودرو دارد؛ بنابراین با عادت به سبک رانندگی صحیح به جلوگیری از خرابی‌های سیستم فرمان و جلوبندی بپردازید.
  • هنگام تعویض قطعات، در خرید قطعه مناسب خودروی خود توجه کافی را داشته باشید.