مثل تمام مشکلات رایج خودروها در حالت هوا گرفتن باک بنزین نیز، تعدادی نشانه و علامت ویژه را می‌توان دید که در زیر آن‌ها را فهرست کرده‌ایم. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها، ممکن است هوا به باک بنزین خودرو نفوذ کرده باشد و بهتر است در اولین فرصت موتور خودرو توسط تعمیرکار بررسی شود.

  1. حس شدن بوی بنزین در داخل ماشین خصوصا صندلی‌های عقب
  2. ریزش بنزین در زمان سوخت‌گیری حتی به مقدار کم
  3. عملکرد نامنظم موتور خودرو و احساس ریپ زدن
  4. شتاب‌دهی نامتناسب و گاها با وقفه در عملکرد موتور
  5. روشن نشدن ماشین و یا توقف ناگهانی در زمان رانندگی

چرا باک بنزین هوا می‌گیرد؟

علت هوا گرفتن باک بنزین خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی برگردد. یکی از این دلایل می‌تواند نشتی در سیستم سوخت‌رسانی، فرسودگی لوله‌های انتقال سوخت یا آسیب دیدن باک بنزین باشد که این موارد می‌تواند منجر به ورود هوا به باک بنزین شود و در نهایت باعث مشکل هوا گرفتن شود.

علاوه بر این، مشکل آب‌بندی فیلتر سوخت نیز باعث حرکت خلاف جهت بنزین و ورود هوا به لوله‌ها خواهد گشت. همچنین، خرابی حباب‌گیر نیز احتمال باقی ماندن بخار بنزین در باک شود و در نتیجه مشکل هوا گرفتن را شکل داده و ایجاد می‌کند. لازم است بدانید که در صورت بروز این مشکلات، عملکرد صحیح سیستم سوخت‌رسانی خودرو تضمین نشده و امکان داشته که باعث خاموش شدن موتور یا سرریز شدن بنزین گردد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و موردی، دلایل هوا گرفتن باک بنزین ماشین را نام ببریم، باید موارد زیر را ذکر کنیم:

  • ایجاد سوراخ و یا خراب شدن مخزن بنزین
  • وجود نشتی در لوله‌های سوخت‌رسان
  • ایجاد گرفتگی در قسمت حباب‌گیر
  • آلوده شدن فیلتر سوخت خودرو
  • مشکل در قطعه پمپ بنزین
  • معیوب شدن انژکتورها

روش های هواگیری باک بنزین خودرو

گام 1

با استفاده از جک و پایه جک، انتهای عقب خودرو را به سمت بالا ببرید. کنیستر در خروجی باک بنزین خودرو قرار خواهد گرفت. کنیستر را از نظر هر گونه ترک، نشتی یا بوی شدید بخار بررسی نمایید..

گام 2

محکم بودن کنیستر را مورد بررسی قرار دهید، اگر به نظر می‌رسد کنیستر در شرایط خوبی است، فیلتر هوا را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. زیرا در صورت آسیب دیدگی، کثیف بودن یا قطع شدن برق باید فیلتر هوا تعویض شود.

گام 3

در صورت مشاهده هرگونه آسیب در حین بازرسی، کنیستر زغال فعال را تعویض کنید. از یک پیچ گوشتی سر صاف برای جدا کردن خطوط پلاستیکی برق و خلاء متصل به کنیستر استفاده نمایید. خطوط را بررسی کنید تا اطمینان حاصل نمایید که نیازی به تعویض ندارند.

گام 4

از سوکت برای شل کردن و جدا کردن تمام پیچ ها (پیچ هایی که قوطی زغال چوب را در جای خود نگه می دارند) استفاده کنید. کنیستر قدیمی را از زیر ماشین بیرون بیاورید و کنیستر جدید را با قرار دادن صحیح آن و سپس محکم کردن آن در محل مورد نظر نصب نمایید. خطوط برق را دوباره به کنیستر وصل کنید. کنیستر جدید را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند و محکم در جای خود نصب شده است. پایه های جک را با احتیاط جدا کرده و وسیله نقلیه را توسط جک پایین بیاورید.

چطور از هوا گرفتن باک بنزین جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ورود هوا به باک بنزین خودرو و افزایش عمر مفید سیستم سوخت‌رسانی، می‌توانید اقدامات زیر را به کار بگیرید:

– انجام بررسی دوره‌ای و تعویض منظم قطعات مصرفی و فیلترها در سیستم سوخت‌رسانی

– استفاده از قطعات با کیفیت و انتخاب بنزین مرغوب به جای مواد با کیفیت پایین

– تعویض لوله‌های فرسوده سیستم سوخت‌رسانی و اجرای سرویس و شستشوی انژکتورها به صورت مرتب

– توجه به نکات پیشگیری و بررسی منظم خودرو توسط مکانیک متخصص

توصیه‌های ایمنی هواگیری باک بنزین چیست؟

  1. مهم‌ترین نکته‌ای که باید درنظر بگیرید، خاموش‌ بودن خودرو است. در صورتی که هواگیری را در جایگاه‌های سوخت انجام می‌دهید، ماشین را خاموش کنید و از وسایل آتش‌زا مثل فندک و کبریت استفاده نکنید.
  2. در زمان سوخت‌گیری داخل ماشین نروید. در چنین مواقعی، ممکن است دست یا لباس شما آغشته به بنزین باشد و اگر آن را به وسایل داخل خودرو بزنید، احتمالا جرقه و آتش ایجاد می‌شو
  3. نکته دیگر جلوگیری از نریختن بنزین روی زمین است. در این حالت احتمال ایجاد جرقه و آتش‌سوزی وجود دارد. اگر راننده‌ای روی بنزین ریخته شده روی آسفالت ترمز بگیرد، گرمای شدیدی ایجاد می‌شود. این گرما هم باعث جرقه و آتش‌سوزی می‌شود.

سخن پایانی

یکی از قسمت‌های حیاتی خودروها، باک بنزین است که امکان دارد هوا به داخل آن نفوذ کرده و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. حضور هوا در باک می‌تواند به موتور و سیستم سوخت‌رسانی آسیب برساند. اگر باک بنزین پر از هوا باشد، امکان دفع آن از موتور کاهش می‌یابد و فشار درون مخزن افزایش پیدا کرده و ممکن است موتور به خوبی استارت نخورد. توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم هوا گرفتن باک وسیله نقلیه خود، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر خودرو مراجعه کنید.