طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه سوخت‌هایی مانند گاز و بنزین در کشور ایران قیمت مناسبی داشته‌اند، تمایل افراد برای خرید خودروهای برقی چندان زیاد نبوده است؛ اما در سال جاری واردکنندگان تصمیم گرفتند که خودروهای برقی را به بازار خودرو ایران وارد کنند که البته مورد استقبال افراد بسیاری نیز قرار گرفته است.

در کشورهایی همانند چین، خودروهای پلاک سبز یا الکتریکی زیادی به چشم می‌خورند که با محدودیت تردد روبه‌رو نیستند و هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ندارند. ایران نیز سعی دارد با وارد کردن این خودروهای برقی از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کند.

یکی از خودروهای پرطرفدار وارداتی برقی، لونا نام دارد که از سوی شرکت ایران خودرو به بازار ماشین ایران وارد شده است. در صورتی‌که قصد خرید این خودرو را دارید، مطلب زیر می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

مشخصات فنی لونا GRE

لونا جی آر ای از یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم با قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر استفاده می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و شتاب صفر تا صد لونا GRE را به حدود ۹.۵ ثانیه می‌رساند. چنین شتابی قطعا برای خودروهای بنزینی هم‌قیمت به راحتی قابل دستیابی نیست اما لونا به عنوان یک ماشین الکتریکی با ارائه نهایت گشتاور در لحظه می تواند خیلی راحت تر از رقبای بنزینی شتاب بگیرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است که برای جاده های ایران کاملا کافی به نظر می‌رسد.

انرژی مورد نیاز جهت به گردش درآوردن شفت موتور توسط یک باتری لیتیوم فروفسفات به ظرفیت ۴۳.۹ کیلووات ساعت تامین می‌شود که در شرایط استاندارد، پیمایش مسافتی در حد ۴۱۰ کیلومتر را ممکن می‌سازد. البته این میزان پیمایش احتمالا در عمل حدود ۲۰ درصد کمتر خواهد بود. همچنین شارژ کامل باتری با برق معمولی نزدیک ۸ ساعت طول می‌کشد، اما با شارژ سریع تنها ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا باتری از ۲۰ به ۸۰ درصد برسد.

طراحی کابین و امکانات لونا GRE

برخلاف نمای بیرونی، طراحی داخلی لونا GRE تا حدودی کلاسیک و سنتی‌تر احساس می‌شود. داشبورد این خودرو شباهت‌هایی به داشبورد مرسدس بنز اس ۵۰۰ نسل پنجم دارد. اگرچه این سبک طراحی به اندازه کافی مدرن و آینده‌نگرانه نیست، اما در بخش‌هایی مانند اهرم تعویض دنده، صفحه دیجیتال پشت آمپر و غربیلک فرمان، جلوه‌های قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد. کیفیت متریال برای یک خودرو اقتصادی قابل قبول است اما صندلی‌ها ظاهرا آنطور که انتظار می‌رفت، ارگونومیک نیستند. با وجود این، فرم صندلی‌های جلو به اندازه‌ای راحت هست که در مسیرهای طولانی‌تر، تا حد امکان از کوفتگی بدن سرنشینان جلوگیری کنند مسافرت چندان خسته کننده‌ای برای کاربران رقم نزنند.

به واسطه فاصله محوری بزرگ، فضای نسبتاً جاداری برای سرنشینان فراهم امده است؛ به نحوی که افراد حاضر در ردیف عقب، محدودیت جدی در مورد فضای پا و سر احساس نخواهند کرد. صندوق عقب نیز ۴۱۰ لیتر ظرفیت دارد که در این سگمنت کمی کوچک به نظر می‌رسد، اما می‌تواند ۴ تا ۵ چمدان مسافرتی را در خود جای دهد.


متاسفانه لونا GRE در بحث امکانات، حرف زیادی برای گفتن ندارد. جای خالی نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا در داشبورد کاملا احساس می‌شود. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنظیمات دستی صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک، دو عدد پورت USB، فرمان کمکی برقی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز کمکی اضطراری، ترمز پارک برقی، پاور ویندوز، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر پشت آمپر ۷ اینچی دیجیتال، سنسور نور و باران و… .

مزایا و معایب خودرو لوناGRE

این خودرو برقی به دلیل فاصله محوری مناسب و بزرگ خود، نسبت به برخی از خودروهای سواری فضای جادارتری برای مسافران دارد. برعکس برخی از خودروها همانند پژو ۲۰۶ که سرنشینان صندلی عقب خودرو با محدودیت جا روبه‌رو هستند، خودرو لونا GRE برقی برای سرنشینان عقب فضای کافی دارد.

علاوه بر فضای بزرگ و جادار داخلی، این خودرو دارای صندوق عقب بزرگی است و شما می‌توانید حدود ۴ چمدان مسافرتی را در آن جای دهید. با وجود اینکه خودرو لونا ظاهر زیبایی دارد، اما از نظر امکانات چندان پیشرفته نیست که این موضوع از معایب اصلی آن محسوب می‌شود.

اگر در خودرو لونا GRE برقی نمایشگر لمسی تعبیه می‌شد، بدون شک این ماشین ارزش بیشتری نسبت به سایر خودروها پیدا می‌کرد. با این وجود تهویه اتوماتیک لونا را نمی‌توان دست‌کم گرفت. البته برقی بودن این ماشین می‌تواند یکی از مزایای اصلی آن به حساب آید. از مزایای ماشین لونا ایران خودرو می‌توانیم موارد زیر را نام می‌بریم:

  • مجهز به ترمز کمکی اضطراری
  • مجهز به استارت دکمه‌ای
  • سواری نرم و راحت
  • عدم نیاز به شرایط خاص برای نگهداری
  • دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالا
  • داشتن شتاب مناسب
  • مجهز به کابین بزرگ و جادار

علاوه بر مزایایی که برای این خودرو ذکر شد، متاسفانه لونا نیز همانند هر وسیله نقلیه دیگری دارای معایبی است که در ادامه به برخی از این نقاط ضعف واضح اشاره می‌کنیم:

  • نداشتن آپشن‌های ویژه و خاص
  • نداشتن امکانات رایج
  • عدم دسترسی به مراکز شارژ سریع

امکانات رفاهی و ایمنی

از جمله امکانات ایمنی لونا GRE می‌توان به ۲ کیسه هوا، کنترل شروع حرکت در سر بالایی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی اشاره کرد که نسبت به رقبای خود کمی کمتر است. همچنین در بخش امکانات رفاهی نیز GRE از آپشن‌های زیادی بهره نمی‌گیرد که نسبت به یک تاکسی برقی قابل قبول است.

از جمله آنها می‌توان به: سنسور باران، سنسور نور، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک، تریم داخلی پارچه‌ای، جا پای مناسب، فرمان کمکی برقی، جلو آمپر دیجیتالی، تنظیم دستی صندلی، محفظه‌های متعدد و بزرگ، جایگاه پورت USB، و سنسور پارک عقب اشاره کرد.

روش‌های شارژ خودروی برقی لونا GRE

رقبای لونا GRE

اگرچه هنوز در بازار ایران مجموعه‌ای از خودرو‌های برقی نداریم که بخواهیم آنها را با لونا GRE مقایسه کنیم، اما یکی از رقیب‌های اصلی این خودرو که خبر واردات آن نیز به گوش می‌رسد، خودرو KMC EJ7 است که این خودرو نیز به عنوان وسیله حمل و نقل شهری تولید شده و می‌تواند تحدید جدی برای لونا باشد. همچنین با ورود خودرو آریزو ۵ برقی یا همان Sinogold مدل Tango 5 (که قرار است توسط سایپا وارد ایران شود) نیز به ایران، این خودرو نیز می‌تواند رقیب لونا مدل GRE باشد.