BMW iX1 یک خودروی برقی با اندازه فریبنده و شیک است؛ مشمول مالیات خودروهای لوکس نمی‌شود و در حال حاضر، ارزان‌ترین خودروی الکتریکی است که ب‌ام‌و در استرالیا می‌فروشد.

در سال ۲۰۲۲، تولید ب‌ام‌و i3 به پایان رسید و BMW هرگز جایگزین مستقیمی برای این خودرو معرفی نکرد. با وجود این، طولی نکشید که ب‌ام‌و، در دسته کراس اوور، خانواده IX و در دسته سدان‌ها، سری I را معرفی کرد تا بتواند رقابت با سری E-tron آئودی و EQ مرسدس بنز را ادامه دهد. ب‌ام‌و IX1 کوچک‌ترین عضو از خانواده کراس‌اوورهای برقی BMW است که به‌زودی توسط پرشیا خودرو به بازار کشور عرضه می‌شود. با وجود اینکه IX1 هنوز نتوانسته موفقیت‌های چشم‌گیری را در بازار جهانی به دست آورد، اما حضور آن برای طرفدارن BMW و محصولات پریمیوم آلمانی، خبر خوبی خواهد بود. بیایید با بررسی BMW IX1 ببینیم که این کراس‌اوور باواریایی چه چیزهایی برای عرضه دارد.

طراحی بدنه

طی چند سال اخیر طراحان ب ام‌ و سعی کرده‌اند تا نوک قلم خود را به جای آنکه با لطافت و ظرافت روی قوس‌های اصلی طرح بدنه محصولات جدید کمپانی متبوع خود بالا و پایین کنند، آن را کمی محکم‌تر گرفته و با فشار بیشتر به صورت زاویه‌دار در چهار جهت اصلی حرکت دهند؛ احتمالاً در این بین هم یک گوشه چشمشان به سمت صفحه تلویزیون و مشغول تماشای فیلم‌های فانتزی مثل جنگ ستارگان و سفینه‌های فضایی موجود در آن بوده تا محصولاتی فوق مدرن و مطابق با سلیقه روز مشتریان تخیلی پسند به وجود آورند.


شاید از نظر خودشان این کار جواب داده و مشتریان هم محصولات جدید را پسندیده‌اند اما وقتی به میان کارشناسان و بیمر پسندهای واقعی بروید، می‌فهمید که کمتر کسی از سبک جدید طراحی‌های کمپانی باواریایی رضایت دارد. سری جدید ب ام و X1 هم دستخوش چنین تغییراتی شده است اما شاید به اندازه دیگر محصولات بیمر، طراحی آن اغراق‌آمیز و به دور از خط مشی دلچسب‌ همیشگی از آب در نیامده است.

روی بدنه ب ام و iX1 می‌توان ترکیبی از خطوط صاف با زوایای شکسته و جلو پنجره بزرگ دوقلو را در نمای جلو مشاهده کرد. البته فرم این المان‌ها خیلی دور از انتظار نیست و درمجموع می‌تواند یک چهره قاطع ولی دلنشین و مطابق میل اکثر طرفداران بی‌ام‌و به وجود آورد. به‌کارگیری تزیینات آبی‌رنگ روی سپرهای جلو و عقب نیز حکایت از پاک بودن سوخت این خودرو و الکتریکی بودن آن است که به عنوان یک وجه تمایز در مقایسه با نسخه‌های بنزینی به کار می‌رود.

مشخصات فنی ب ام و iX1

نیروبخش کوچک‌ترین کراس اوور الکتریکی کمپانی BMW یک موتور برقی به قدرت ۲۰۴ اسب بخار یا ۱۵۰ کیلووات است که ماکزیمم گشتاور تولیدی آن ۲۴۷ نیوتن متر خواهد بود. منبع تامین انرژی این موتور الکتریکی نیز یک باتری لیتیوم یون به ظرفیت ۶۸ کیلووات ساعت و معماری ۴۰۰ ولت است که توسط فست شارژ ظرف مدت کمتر از ۳۰ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ خواهد شد. اما اگر بخواهید توسط شارژر خانگی و با برق معمولی AC باتری را شارژ کنید، حدود ۴.۵ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. یک گیربکس تک سرعته با ضریب کاهنده نیز برای انتقال نیرو به چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حداکثر میزان پیمایش ب ام و iX1 به کمک یک مرتبه شارژ کامل باتری در بهترین شرایط چیزی نزدیک به ۴۴۰ کیلومتر بیان شده که در مقایسه با دیگر خودروهای مشابه، دامنه پیمایش تقریباً متوسط رو به بالا را برای کاربران به همراه می‌آورد. البته باید اشاره کنیم که این میزان پیمایش برای هوای معتدل است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در هوای سرد این رقم به حدود ۳۳۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. روشن بودن بخاری یکی از دلایل این افت پیمایش iX1 در هوای سرد است.

در مورد شتاب صفر تا صد ب ام و iX1 نیز باید بدانید که این خودرو ظرف حدود ۸.۶ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و در مقایسه با خودروهای بنزینی مشابه، شتاب نسبتا سریع‌تر و تا حدودی مهیج‌تر ارائه می‌دهد. بی ام و آی ایکس وان می‌تواند تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و به طور خالص معادل ۱۹۴۰ کیلوگرم وزن دارد.

طراحی کابین و امکانات

طراحی داخلی بی ام‌ و iX1 سبک جدیدی از طرحهای کابین را بین تولیدات کمپانی باواریایی به نمایش می‌گذارد. با وجود آنکه طرح پوسته داشبورد، کنسول بین صندلی‌های جلو، پنل انتخاب دنده و سایر جزئیات، بسیار مدرن و متفاوت از گذشته دیده می‌شود اما هنوز هم می‌توان ریشه‌های اصیل طرحهای داخلی محصولات ب ام و را در اینجا هم مشاهده کرد.

غربیلک فرمان همان شمایل مورد انتظار یک بیمر واقعی را ارائه می‌دهد ولی وجود نمایشگرهای یکپارچه مالتی مدیا و کلاستر به صورت تمام دیجیتال در بالای داشبورد، تا حدودی به دور از درک رایج ما از کابین خودروهای باواریایی احساس می‌شود. البته به دلیل ترند بودن نمایشگرهای یکپارچه در این دوره از صنعت خودروسازی، نمی‌توان انتقاد خاصی به این جنبه از کابین BMW iX1 وارد کرد.

متریال باکیفیت، ترکیب رنگ دلنشین، طرح متفاوت دریچه‌های تهویه به همراه فضاسازی مناسب ناحیه جلوی پنل انتخاب دنده شامل پد شارژ وایرلس، جالیوانی و پورت‌های USB، باعث می‌شود کاربر از حضور در این فضا حس رضایت بسیار بالایی دریافت کند. اتاق این ماشین برقی بی ام و عرض و ارتفاع قابل قبولی درون کابین ارائه می‌دهد و مهم‌تر اینکه از فضای طولی نسبتاً بزرگی در مقایسه با همکلاسان خود برخوردار است. درنتیجه فضای پا و سر و همچنین شانه‌ها در ردیف عقب برای ۲ تا ۳ نفر کاملاً کافی و بدون محدودیت آزاردهنده خواهد بود.

حجم صندوق عقب ب ام و iX1 در حالت عادی معادل ۴۹۰ لیتر است که جهت درک بهتر باید بدانید تقریباً به اندازه سدان‌های پرفروش بازار نظیر سمند و ال ۹۰ خواهد بود. اما در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم حدود هزار لیتر دیگر نیز به این فضا افزوده خواهد شد. ضمناً در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، می‌توان تا ۷۵ کیلوگرم بار روی سقف قرار داد که با نصب یک باربند آیرودینامیک این مورد قابل دسترس خواهد بود.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی: شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک – کنترل شروع حرکت در سربالایی

امکانات : شارژر بیسیم تلفن همراه – بازیافت انرژی اتوماتیک – تهویه اتوماتیک دو کاناله – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – نور بالای اتوماتیک – رینگ آلومینیومی – تریم داخلی چرم – ترمز پارک برقی – اتوهلد – هدآپ دیسپلی – جلو آمپر دیجیتال – سنسور نور – سنسور باران – رادار تابلوخوان – دوربین عقب – صندلی های برقی جلو با گرمکن

رقبای ب ام و iX1

در حال حاضر به دلیلی اینکه بحث ورود برقی ها به ایران به تازگی داغ شده، رقبای زیادی برای این خودرو نمی توان متصور بود اما با توجه به کلاس بدنه و تمام برقی بودن قوای محرکه ب ام و iX1، خودروهایی نظیر هوندا ENS1، آئودی Q5 ای ترون و آئودی Q4 ای ترون را می توان رقبای مهم این کراس اوور آلمانی به حساب آورد.